Son of God

Gammel historie –Ny version
Son of god er den kendte historie om Jesus, guds søn, men fortalt på en ny måde med effekter fra 2014. Son of god skildrer hele Jesus liv og samfundet han vokser op i, samt de mirakler som han udfører. I begyndelsen fortæller en af hans disciple om Jesus opvækst, hvilket giver en anderledes vinkel. Her tages publikum igennem mange af de kendte historier fra biblen og flere af Jesus´ lignelser bliver fortalt i løbet af filmen. Samtidig kommer man tæt på hans forhold til hans disciple og hvordan han er ved folket omkring ham, samt hvordan hans følgers kærlighed til ham vokser, mens mistroen blomstrer andre steder i det undertrykte samfund.

1

Ophøjelse er ikke altid en dyd
Selvom Son of god har en del gode elementer at byde på, idet manuskriptet blandt andet er omskrevet til mere samtidsrelateret sprog uden at udlade alle de kendte fraser. Samtidig er der også flere scener som er lavet rigtig godt og kunne gøre filmen virkelig interessant. Desværre er der flere steder hvor Son of god er alt for glorificerende og selvhøjtidelig, hvilket er en af de klassiske problemer med den type film, hvor det skinner for meget igennem at instruktør og forfatter er meget troende. Det ødelægger filmen en smule og det bliver svært at tage seriøst og det er ikke så meget scenernes opbygning, som det er stemningsmusikken der overgør glorificeringen, hvilket er en skam, når nu der er en del gode elementer at hente.

2

Prioritering er til gengæld en dyd
Det som dog til gengæld i stor grad gør filmen uegnet for andre end meget troende, er det at instruktøren har forsøgt at vise de fleste af Jesu gerninger i løbet af relativt kort tid, hvilket ødelægger det naturlige flow i filmen fuldstændigt og medmindre man har læst biblen, bliver det til et stort rod af forskellige scener som alle har det formål at ophøje Jesus. Samtidig tager Jesu fordømmelse, korsfæstelse og død, noget nær halvdelen af filmen og det gør den ubegribelig langtrukken i slutningen. Den mangel på prioritering som instruktøren udviser, ødelægger Son of god fuldstændigt og gør det til en lang historie, der er kogt ned til en tynd kop te filmmæssigt. Det eneste der trækker Son of god op er de elementer som er godt udført og det er desværre ikke nok til at gøre den god.

Film:2 out of 6 stars (2 / 6)
Effekter:4 out of 6 stars (4 / 6)
Musik:3 out of 6 stars (3 / 6)