• Skuespillere: Jason Momoa, Amber Heard, William Dafoe, Nicole Kidman, Patrick Wilson, Dolph Lundgren, m. fl.
  • Genre: Action/Eventyr.
  • Spilletid: 2 timer og 23 min.
  • Udgiver: Warner Bros Pictures.
  • Release: 29. april, 2019.
  • Findes på: DVD/Blu-ray/4K UHD Blu-Ray.

Arthur Curry (Jason Momoa) er halv menneske halv havgud efter hans mor blev forelsket i et menneske og valgte at bo oppe på jorden frem for sit eget folk Atlantianerne. Han opdager hurtigt som barn at han er speciel og kan kommunikere med havets dyr, men vælger at bo oppe på land sammen med sin far. Som årene går, vokser han sig stor og stærk og imens han lever oppe på land, regere hans halvbror Orm nede i havet og han er slet ikke tilfreds med menneskerne som forurener alle havene og vil derfor føre krig mod overfladen. Nu må han rejse ned i dybet, for at få styr på tingene, og der opdager han sin sande skæbne som er at blive havets hersker.

I de sidste mange år har der været en intens kamp mellem Marvel og DC på lærredet om at kunne tiltrække flest tilskuere ind i den mørke biografsal og blive forblændet af deres enorme Superhelte univers, personligt synes jeg Marvel har vundet det løb stort. Der er sket meget siden starten af superhelte genren startede, hvor det i begyndelsen mest var action og sjove replikker, nu er effekterne også en kæmpe parameter i filmens opbygning jo flere, jo bedre. Det kan også ses i denne film hvor meget har tænkt over de utrolige mange farvemuligheder der er under vandet, med diverse fisk, rev og diverse andre ting der kan bruges til flotte 3D effekter. Og det er desværre både en god, men også en dårlig ting at der er så mange effekter i filmen. Jeg kan til tider godt savne de gamle helte film, hvor der var mere i historien og karakteren var noget bedre, Christopher Nolans – ‘Batman’ var i perfekt balance eller ‘Superman Returns’ af Bryan Singer igen også en god film med godt skuespil og historien var god til karakterene i filmen.

Men så gik det ligesom ned for DC og Warner Brothers og Marvel fik overtaget i denne branche, nu prøver de så at komme igen. Vil også sige de har gjort det godt, de havde kæmpe succes med ‘Wonder Woman’, med den dejlige Gal Gadot tilbage i 2017 og dette er den næste succes der skal tage dem videre, da ‘Justice League’ ikke ligefrem var en succes. Første gang vi så Jason Momoa som ‘Aquaman’ var tilbage i 2016 hvor han var med i filmen ‘Batman V Superman: Dawn of Justice’, hvor han havde en lille rolle. Derudover var der som sagt tidligere filmen ‘Justice League’ hvor han er en del af holdet og må dele rampelyset med nogle lidt mere spændende helte. Han gør faktisk et ret godt stykke arbejde med sin rolle i filmen og sammen med Amber Heard er det en fornøjelse at se kemien mellem de to er forrygende og virkelig en fryd for øjet. Udover Jason momoa og Amber Heard, er filmen spækket med stjernenavne, som William Dafoe, Nicole Kidman, Patrick Wilson og Dolph Lundgren.

Så det er virkelig også nogle skuespillere der kan finde ud af at levere. Kameraføringen i denne film er virkeligt godt udført, synes det er så godt at der er kommet en ny instruktør i stolen, manden der har fået æren af at stå i spidsen for denne film hedder James Wan og er en kæmpe instruktør inde for gyser verdenen. Han har stået for utallige gys igennem de sidste mange år, han startede i 2004 med filmen ‘Saw’ der tog verden med storm og startede en kæmpe franchise. Faktisk kom der en film sidste år der hed ‘Jigsaw’ så helt død er franchisen ikke, derudover er der film som ‘Insidious’, ‘Nattens Dæmoner’ og ‘Annabelle’ filmene som også er kæmpe store, så en instruktør der virkelig ved hvordan han skal dreje hver eneste lille ting for at få noget skræmmende ud af det.

Man må sige denne heltefilm er noget helt andet end de andre og meget mørkere, som kan trække tråde til film som ‘Ringenes herre’ universet, med onde fiske/drage lignede ting der godt kunne minde om orker, suverænt fundet på. Derudover er der også puttet det moralske ind i filmen, med at vi mennesker ikke er så god til at passe på vores jord og bare forurener verdens havene uden at tænke over nogen konsekvens, her kommer den så med noget vi ikke havde set komme. Filmen er lidt lang og den kunne godt bruge at få taget en halv time af, men en yderst flot film som er absolut seværdig på højde med Wonder woman hvis ikke bedre.. En film man ikke må snyde sig selv for også selvom man er til Marvel universet.

Tusind tak til Warner Bros. Pictures / Pr Nordic.