• Genre: Drama/Sci-Fi.
  • Spilletid: 1 timer og 55 min.
  • Udgiver: Paramount Pictures.
  • Release: 8. april, 2019.
  • Findes på: DVD/Blu-ray.

Fra Wierd Sci-fi til Netflix

‘Annihilation’ er en sci-fi film som originalt blev udgivet på Netflix. Filmen er baseret på novellen af samme navn, forfattet af Jeff VanderMeer, der er kendt som den ledende forfatter indenfor den nyere genre kaldet Wierd Sci-fi. ‘Annihilation’ er den første af en novellesamling på tre bøger og denne har vundet flere priser siden den blev skrevet. Da ‘Annihilation’ blev udgivet var der stor tvivl om hvordan den ville blive modtaget, da der er tale om en meget kontroversiel film, som på ingen måde minder om tidligere film.

Fagre nye verden

Celle biologen Lenas mand vender hjem efter at have været forsvundet på en hemmelig mission i et år men noget er galt med ham. Samme aften bliver begge fanget og hans tilstand får Lena til deltage i en ekspedition med andre kvindelige forskere til det sted hvor hendes mand hat været. Her skal de finde ud af hvad der gør at flere tidligere ekspeditioner ikke er vendt hjem fra deres færd i området, hvilket får dem afsted på en tur hvor intet er som man kunne forvente. Naturens love er brudt og det er svært at forudse hvad der vil ske undervejs og ikke mindst vide om de kommer ud igen.

Spektakulær fantastisk

‘Annihilation’ er en film ulig noget andet set før og forventer man en typisk fredagsfilm hvor alt bliver serveret, vil man få sig en overraskelse. Det er en film som har virkelig mange lag at byde på og der er så mange forskellige måder at tolke den på. Derfor er det en virkelig spektakulær oplevelse man får sig, men den er fantastisk og den sætter sit spor i én da den kan sammenlignes med et filosofisk værk, men som film. Ikke nok med at historien er dragende, så er manuskriptet gennemtænkt og de valg som foretages i filmen giver mening, hvor man ofte kan sidde med en følelse af at det ville man ikke selv have gjort, så sympatiserer man her med de valg som bliver taget og det gør filmen seriøs og oprigtig. Samtidig har den nogle syrede elementer og ser man ikke symbolikken, så er det en underlig film og det er derfor ganske forståeligt at modtagelsen af filmen blev frygtet en anelse da den blev udgivet, for sen er virkelig speciel. Men ser man symbolikken og tolker på den, så er det simpelthen en helt igennem smuk og dyb film som man på ingen måde fortryder at have set.

Tusind tak til Paramount Pictures / Pr Nordic.