• Genre: Rollespil, RPG.
  • Udvikler: Obsidian Entertainment.
  • Udgiver: Private Division.
  • Format: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch.
  • Antal spillere:
  • Testet på: Xbox One X.

Obsidian Entertainment er klar med et af årets helt store nye spil eventyr, i form at ‘The Outer Worlds’, der byder på en førsteklasses historie, hvor du som spiller har mulighed for at træffe valg der påvirker historien. Obsidian har tidligere stået bag spil som tæller ‘Fallout: New Vegas’, ‘Dungeon Siege 3’ og ‘Southpark: The Stick of Truth’ og prøver nu kræfter med en rollespil RPG, der både virker spændende og interessant.

© Private Division.

‘The Outer Worlds’ tager os med til Halcyon, der er et nyt solsystem, menneskerne har skabt for at bygge en ny civilisation op. Her går storkapitalisme og loyalitet over for sit firma, hånd i hånd og sætter dagsordenen i den nye civilisation. Ligesom mange andre rollespil RPG, starter det hele med at man skal bygge sin egne figur, inden man kan komme i gang med spillet. Her er der rig mulighed for at bruge sin kreativitet og skabe en unik karakter, der passer til din egen stil.

Spillets handling bringer os gennem mange spændende miljøer, hvor man for rig mulighed for at udforske og føre en dialog med de personer man møder på sin vej. Selvom ‘The Outer Worlds’ ikke er et decideret open-world, sandkasse eventyr, hvor man frit kan bevæge sig rundt. Så er der alligevel stor frihed til at udforske store dele af dette flotte spilunivers.

© Private Division.

Det er tydeligt at Obsidian Entertainment, har brugt meget tid på at skabe en flydende grafik-oplevelse, der gør godt brug af science-fiction inspirerede elementer. Specielt på Xbox One X, hvor denne anmeldelse er baseret over, er det tydeligt at de har formået at udnytte den kraftige hardware, det er kun her og på PC at spillet kan opleves i 4K opløsning. Resultatet er en visuel perle, der er en sand fornøjelse for øjet.

© Private Division.

Meget af spillet foregår med dialog mellem karakterene, man møder på sin vej og her for man mulighed for at forme historien med de valg man foretager.. Om man så er diplomatisk anlagt, eller vil snyde og lyve er derfor op til en selv. Der er et bredt arsenal af våben tilgængelig, nogle gør jobbet bedre end andre, så man har mulighed for at gå ”mental”, hvis man har lyst.. Man kan dog også vælge en mere ”stealth” fremgangsmåde og snige sig forbi fjender, det er nogle gange et bedre valg i spillet. ‘The Outer Worlds’ tager spilleren med til en spændende science-fiction verden, hvor der er stor mulighed for både at udforske og tilpasse historien efter de valg man tager. Der er timevis af underholdning gemt i dette spil, der i den grad formår at indfri forventningerne.

Gameplay:5 out of 6 stars (5,0 / 6)
Grafik:6 out of 6 stars (6,0 / 6)
Plot:5 out of 6 stars (5,0 / 6)