The Good Wife – Sæson 5

xzzx

Julianna Marguiles fortsætter det gode arbejde

I sæson 5 af The Good Wife fortsætter Alicias spændende liv i retssystemets verden med alle de ting som advokaterne kan komme ud for. Generelt er The Good Wife en fascinerende dramaserie med advokatens liv som hovedtema, men selvfølgelig rummer den også mere end hvad der sker i retssalen og på kontoret, for også den private front følger vi Alicia i tykt og tyndt. Julianna Margulies, der på 5. sæson indtager rollen som den succesrige advokat, viser igen sit værd i serieverden, ligesom hun gjorde det i den kendte hospitals-dramaserie ”ER”. Dog har Julianna hovedrollen her hvilket ikke er set siden filmen Avalons Tåger fra 2001, men i The Good Wife generelt spiller hun overbevisende og er god til at udfylde hendes rolle som Alicia og det er bestemt ikke blevet mindre godt arbejde med tiden og nu 5 sæsoner fra Juliannas side, tværtimod.

1

Nu flyver fuglen fra reden

5. sæson af The Good Wife har Alicia og Cary besluttet sig for at løsrive sig fra Lockhart & Gardner og starte deres eget i stedet, men iblandt en masse retssager og interne konflikter hos Lockhart & Gardner, kan de se at de bør vente lidt, men med tiden vil de være nødt til at starte deres eget op sammen. I store træk er løsrivelsen fra Lockhart & Gardner, samt opbyggelsen af Florrick & Agos der er det centrale plot i sæson 5 af The Good Wife. Selvfølgelig er der en ny retssag i hvert afsnit som vanen tro og selve plottet er bagvedliggende i forhold til sagen der føres.

2

The Good Wife gør det igen!

Det som gør The Good Wife til en serie der kan køre i mange sæsonner og år, er blandingsforholdet mellem den enkelte retssag i hvert afsnit og den historie bag de enkelte personer, man følger gennem hele serien. Det betyder at man kan blive ved med at se serien, fordi der i hvert afsnit bidrages med noget nyt gennem retssagen og på den måde bliver serien ikke for handlingsløs eller for kedelig, men det at der så samtidig ikke bare er en smule historie, men også er en udvikling for karaktererne, er der hvor The Good Wife skiller sig ud og det er også det der gør at den stadig holder gejsten oppe i sæson 5, for der sker reel set noget bag ved de evige nye sager. Det er også her at The Good Wife adskiller sig fra eksempelvis CSI, der egentlig er bygget op på nogenlunde samme måde, men hvor udviklingen på 5 sæsonner er minimal og det gør at The Good Wife i højere grad er en serie man følger med i, end en serie man lige kan snuppe et afsnit af. Det betyder dog ikke at man er ekskluderet fra at se serien, hvis man ikke har set de foregående sæsonner, netop fordi at retssagen og advokatførelse er grundpillen i serien, så det er ikke altafgørende om man ser de andre 4 sæsonner først, man kan faktisk starte lige her med sæson 5.