The Counselor

THEbanner

Begærlighed vil føre dig til kanten.
Sagføreren (Michael Fassbender) er en succesfuld advokat i Texas han kan bare det der, men desværre er han i penge problemer. Så han lader sig lokke til at investere i en lille fidus der kan bringe ham 20 millioner dollars på lommen. Han laver en aftale med den meget excentriske natklub ejer Reiner (Javier Bardem) som har noget at køre ved siden af. Selvom han er blevet advaret at det er en farlig branche, kan han alligevel ikke lade være med at gå ind i det. Sagføreren tror det er nemt tjente penge og han bare kan læne sig tilbage, men lige pludselig er der noget der forsvinder også er det mexicanske narkokartel inden over. Han kommer længere og længere ud, hvor han ikke kan bunde. Ingen kan føle sig sikre lige meget hvem man er og hvor man er for begærlighed vil føre dig til kanten.

billed-1

Stærk og voldelig.
Filmen er ekstrem stærk og underholdende, historien fungere fint sammen med billederne og skuespillet der bliver leveret i denne krimi-thriller. Den er ekstremt flot fotograferet som gør den til en fornøjelse at se til tider er filmen noget voldelig, med nogle film mord der kan minde lidt om Taratino. Aligevel har sit eget over det og gør det en fryd for øjet. Rollelisten er imponerende med som sagt før Michael Fassbender, Javier Bardem derudover Penélope Cruz, Cameron Diaz og selveste Brad Pitt. Men selvom rollelisten er imponerende og alle levere et eminent skuespil der er et bifald værd, bliver The Counselor ikke rigtig nogen succes. Den er til tider lang og fyld med klicheer fra filmverdenen. Men hvis man vil se en film der er virkelighedstro så kunne denne film være et godt bud. For jeg forestiller mig lidt at dette er sådan verdenen ser ud med narkobaronerne, der har nogle kampe med det mecikanske narkokartel.

billed-3

Michael Fassbender spiller rigtig godt som sagfører der begår en stor fejl i sit liv og først opdager det for sent, lige der hvor der ikke er noget at gøre. Men som man siger learning by doing, og denne fejltagelse skal nok sætte sig fast så han aldrig gør igen. Fire gange Golden Globe nominerede Cameron Diaz var i 90’erne lige bag Julia Roberts med nogle fantastiske præstationer i film som The mask, vanilla sky, Being John malkovich og selvfølgelig filmen vi alle husker Vild med Mary. Hun er tilbage i storform i denne film, selvom hun har fået nogle år på sig er hun stadig en rigtig køn dame med masser af potentiale, i denne film må man sige der er sket noget i forhold til hvad hun plejer at spille. Her ser vi en dame der vil frem i verden lige meget hvad, om hun så skal have sex med en bil for at få sin vilje så skal hun nok gøre det. En rigtig maneather som på yder siden er uskyldig som et får, men inderste inde er hun den farligste ulv af dem alle sammen, rigtig stor applaus til hende.

billed-2

Vel instrueret og skrevet.
Filmen The Counselor er instrueret af en mand der har leveret nogle af de største film gennem de sidste 30 år. Lad os starte fra begyndelsen Alien, Blade Runner, G.I. Jane, Gladiator, Hannibal, A Good Year, American Gangster, Prometheus og jamen et hav af andre gode film manden er selvfølgelig selveste Ridley Scott. Ridley Scott har instrueret film lige siden 1977 da hans debut film duellanterne, så han har været i gang i en temmelig lang år række. To år efter kom klassikeren Alien den 8 passager, en Action/sci-fi/gyser med Sigourney Weaver som blev en kæmpe succes og slog hans navn fast i Hollywood. En film der har sat standarden for andre Alien film, med adskillige efterfølgere som man bare lapper i sig helt utroligt, tre år går der yderligere og endnu en klassikere bliver født og endda med selveste Indiana Jones (Harrison Ford) en fremtidssikret film i Los Angeles. Men selvom Ridley Scott er manden bag disse film, er det ikke en undtagelse at han kan lave film der flopper fuldstændig. Det gjorde han F.eks i 1985 da han instruerede filmen The Legend med Tom Cruise i en af hovedrollerne men som alligevel her i de seneste år er blevet til lidt af en kultfilm.

Det samme sker for The Counselor den flobbede i USA og tror heller ikke den bliver så stor i Europa. Det er selvom jeg sagde skuespillet var eminent så kommer den bare ikke rigtig længere end det, da den til tider er lidt for strømlinet og bare køre ud i en. Det er lidt en skam da den havde masse potentiale både med skuespillerene, instruktør og egentlig også ham der har skrevet bogen filmen er instrueret efter.

Men denne film er en man ser siger okay den var fin nok så sætter man den op på hylden eller aflevere den igen også glemmer man alt om den igen. Det er ikke just filmhistorie der bliver lavet med denne. Selve historien filmen er instrueret af er skrevet af selveste Cormac McCarthy en kendt amerikansk forfatter der er indenfor western genre og post-apokalyptisk. Dette er den tredje film der er lavet efter hans bøger,ellers er der No Country for Old Men og The Road med halv danske Viggo Mortensen. Hans historier er meget mørke, men på samme tid tænker man også nogle gange hvor har han fået den ide fra er det noget han selv har oplevet siden han kan gå sdan i detaljer eller er han bare så genial en forfatter. Cormac McCartney er født i 1933 og lever i stadig i fuld hopla så selvom han er en ældre herre ja så har han stadig en masse år tilbage og hvem ved det er måske ikke den sidste film han kan sætte på sit cv.

Læs mere om filmen ved at trykke på dette logo: The Counselor (2013) on IMDb

//