Oculus

Utraditionelt gys
Oculus er instrueret af den relativt ukendte Mike Flanagan og er baseret på en kortfilm fra 2006, som han skrev sammen med Jeff Siedman, der også er en knapt så kendt filmforfatter. Kortfilmen fra 2006 handler om et overnaturligt spejl og dette Mike Flanagan arbejdet videre på og lavet til en film i fuld spilletid. Oculus er ikke en klassisk film i horrorgenren og det er måske også det som har gjort den overset på de danske lærreder. Ikke desto mindre er det en film som bør ses, da den bidrager med noget anderledes.

billede-1

Who have lost thier marbles?
I Oculus spiller Karn Gillan, den unge kvinde, Kaylie Russel, som efter mange år henter sin bror, Tim, på en psykiatrisk anstalt, som han har været anbragt på siden deres forældre døde. Tim blev anbragt, fordi han havde skudt deres far, da han var cirka 8 år gammel og både ham og hans søster hævdede at det var det antikke spejl i deres hjem, som havde forsaget ulykken. I de mange år på den psykiatriske facilitet har Tim arbejdet med at acceptere hvad han har gjort og har forkastet ideen om et forhekset spejl, men det har hans søster ikke og hun har fået fat i spejlet, og vil derfor have at de begge skal overnatte i deres gamle hus med spejlet, for at bevise at spejlet er ondt. Tim er modvillig og har en naturlig forklaring på hændelsen for mange år tilbage, men snart går det op for Tim, at han har haft ret hele tiden. Pludselig begynder der at ske uforklarlige ting og skellet mellem virkelighed og opspind bliver langsomt udvasket.

billede-2

Forvirrende og fantastisk på samme tid
Oculus er en surrealistisk film, hvor det ikke kun er svært for personerne at vide hvad der er virkelighed og hvad der opspind, skabt af spejlet. Det er også svært for publikum og det gør at man bliver trukket med ind den forvanskede verden som Tim og Kaylie befinder sig i. Det gør også at Oculus er en medrivende film, som kravler ind under huden på publikum og det gør Oculus til en fantastisk fed gyser. Jeg må indrømme at jeg havde lave forventninger til den, netop fordi at man aldrig hørt om den, men jeg er så positivt overrasket som man kan være. Og det er til trods for at jeg har set uhyggeligt mange gysere gennem tiden og sjældent er jeg tilfreds, men denne er gang er tæppet revet væk under mig og jeg kan derfor ikke give mindre end fem stjerner. Det er en must-see for gyser fans med hang til det overnaturlige!

Læs mere om filmen ved trykke på dette logo: Oculus (2013) on IMDb

Anmeldt af Mia Christensen
//