Homeland Sæson 1 – 3

dfgdffffffffff

Sæson 1:
Handling:
I første sæson af ”Homeland” møder vi CIA-agenten Carrie Mathison (Claire Danes), der netop er hjemvendt fra Baghdad. Under sin tid i Irak fik hun besked fra en af sine kontakter, at en Amerikansk krigsfange var blevet omvendt, og 10 måneder efter sin hjemkomst, bliver Carrie opmærksom på, at en United States Marine Corps Sergant, Nicholas Brody (Damian Lewis), er blevet fundet, efter at have været formodet død i 8 år. Carrie er bekymret for om Nicholas Brody, kan være den krigsfange som hendes kontakt talte om, men alle andre lader til at se Brody som en helt, så der er ikke meget hjælp at hente. Hun tager derfor sagen i egen hånd, og begynder en systematisk overvågning af Brody’s hjem, i håb om at fange ham i noget der vil understøtte hendes bekymring. Hun frygter at han nu er i ledtog med Al-Qaeda, og ser ham derfor som en seriøs trussel mod nationen.
Men Carrie har mere end dette at skulle bekymre sig om. Hvad få ved er nemlig, at Carrie lider af en bipolar lidelse, og det gør på ingen måde hendes arbejde lettere. Heldigvis er der altid lidt støtte at hente hos hende mentor Saul Berenson (Mandy Patikin).

Anmeldelse:
Det er ikke uden grund at ”Homeland” er blevet rost til skyerne, og har vundet diverse priser, i form af f.eks. Emmy’s og Golden Globes. Foruden en fænomentalt cast, er også historien noget ud over det sædvanlige.
Serien starter med en brag, og det er næsten umuligt ikke at blive fanget med det samme. Claire Danes er fra start meget overbevisende i rollen som Carrie Mathison, og på trods af hendes til tider noget provokerende tilgang til tingene, er det næsten umuligt ikke at kunne lide hende. Den første halvdel af seriens første sæson, byder på mange informationer og introduktioner, og derfor føler man aldrig at man sidder fast, eller at serien blvier langtrukken. Men det skal dog siges, at efterhånden som sæsonen skrider fremad, og des flere af mysterierne man regner ud, des mere utålmodig bliver man også. En god bid af 2. halvdel af første sæson, kan man godt komme til at føle, at nu må der godt snart ske noget drastisk, men de trækker den, og lader dig sidde på pinebænken i et godt stykke tid – og måske lige lidt for længe i virkeligheden. Tilgengæld er sæsonafslutningen en rigtig neglebider, og den gør dig så absolut klar til at se næste sæson.

1

Sæson 2:
Handling:
Anden sæson af ”Homeland” starter 6 måneder efter første sæsons afslutning. Carrie er blevet tvunget ud af CIA pga. hendes alvorlige anklager mod Brody, der ikke lod til at have noget på sig. I mellemtiden har Carrie været indskrevet på et psykiatrisk hospital, og har modtaget elektrochok, for at få styr på hendes bipolare lidelse, der lammede hende i første sæsons sidste afsnit. Hun arbejder nu som lærer, men bliver bedst om at hjælpe CIA med endnu en mission, da en af hendes tidligere kontakter, pludselig dukker op med vigtige informationer. Det er dog ikke let for Carrie at arbejde med på sagen, da hendes troværdighed har lidt alvorligt grundet den seneste tids hændelser.
Brody, der faktisk viste sig at være en terrorist, præcis som Carrie havde mistanke om, er ikke blevet afsløret, og arbejder i øjeblikket som Kongressmedlem. Med sin unikke position, fodrer han Al-Qaeda med vitale informationer, og arbejder hårdt på at genvinde deres tillid, efter hans fejlslagne forsøg på at udløse en selvmordsbombe, i første sæsons sidste afsnit. Men han bliver i denne sæson virkelig sat på prøve, da afgørende beviser på hans loyalitet til Al-Qaeda slipper ud, og Carrie bliver opmærksom på, at hendes tidligere anklager mod Brody, faktisk holdt stik.

3

Anmeldelse:
Den anden sæson af ”Homeland” formår at være præcis lige så spændende som første sæson. Eller, det vil sige, den første halvdel af sæson 2 er spændende, og derefter synes den faktisk at gå lidt ned af bakke. Præcis ligesom det skete med sæson 1. Efter Brody bliver outet, mister serien meget af sin intensitet, hvilket selvfølgelig er et dilemma, da man også var træt af at vente på at Carrie fik ham afsløret. Serien åbner tilgengæld op for en række nye problematikker, men de nye karakterer og den nye historie, er altså bare ikke lige så fængslende, som plottet fra seriens første sæson. Selvfølgelig er det originale plot ikke totalt glemt, men det bliver overskygget meget af alt det nye, hvilket er enormt ærgerligt. Sæsonafslutningen formår dog igen at hive serien op på dets originale niveau, og efterlader seerne målløse og hungrende efter endnu en sæson.
Claire Danes er fortsat helt fantastisk i rollen som Carrie, og spiller med så megen indlevelse, at det kan være svært at forstå, at det blot er en rolle hun indtager. Mandy Patinkin gør også et propert stykke arbejde, og giver sin rolle megen karakter. Damian Lewis spiller egentlig også godt, men hans karakter mangler lidt kant, og kan til tider virke en anelse forudsigelig og kedelig. Morena Baccarin, der spiller Brodys kone, har simpelthen trukket nitten. Det er tydeligt at hun gør hvad hun kan få at give sin rolle liv og karakter, men hendes rolle er simpelthen plain og uinteressant, at det er et større stykke arbejde. Det kan dog ikke påstås at der er nogle iblandt castet der er decideret dårlige, og historien er da også interessant for det meste. Men en tredje sæson skal have noget helt specielt at byde på, for at serien som helhed kan blive ved med at holde niveau.

Sæson 3:
Handling:
Sæson 3 følger op på den dramatiske sæsonafslutning sæson 2 bød på, hvor en bombe tog livet af 200 mennesker, deriblandt Carries chef David Estes. Saul har overtaget efter Estes, og står nu overfor at tage nogle vigtige beslutninger, som følge af angrebet. Hans nye titel er dog truet af senator Andrew Lockhart, der også går efter jobbet som leder af CIA.
Carrie, der hjalp Brody med at slippe væk i sidste afsnit af 2. sæson, bliver sat i forbindelse med angrebet, og bliver placeret i CIA’s psykiatriske afdeling. Men det er bestemt ikke de eneste udfordringer hun møder i denne sæson. Denne gang bliver hun for alvor testet, både i forhold til sit job, sin mentale tilstand – og i forhold til hele nye og ganske uforudsete situationer.
Brody er sluppet væk ved Carries hjælp, men bliver nu roddet ind i et spind af misbrug og bander. Brody bliver for alvor sat på prøve i denne sæson, og må denne gang betale en høj pris for hans handlinger.
Sæson 3’s afslutning formår ufatteligt nok at være den hidtil mest uventede og mest intense af sete ”Homeland”s sæson afslutninger, og lader seeren sidde tilbage med et brændende ønske om en 4. sæson.

2

Anmeldelse:
Den 3. sæson af Homeland adskiller sig en smule fra de forrige sæsoner, grundet den drastiske afslutning på sæson 2, som har haft stor indflydelse på hvordan CIA vil fungerer fremadrettet, og hvilket lys Carrie er blevet sat i. Som sædvanlig starter sæsonen op med et brag og tryllebinder seerne, men desværre lader det til at være et mønster efterhånden, at midten af sæsonerne trækker lidt i langdrag. Midten af 3. sæson vælger nogle mindre interessante fokuspunkter, og ændrer en del ved selve historiens oprindelige historie. Der bliver introduceret nogle nye problematikker som afviger meget fra hvad man typisk ville forbinde med ”Homeland”, og hvorvidt det er godt eller skidt, er jo en smagssag. Men under alle omstændigheder, kan det siges at serien tager en drejning.
Men som også allerede nævnt så er sæsonafslutningen noget helt ekstraordinært denne gang. ”Homeland” forstår virkelig at lave nogle cliffhangers der siger spar 2. En 4. sæson af Homeland er bestemt oplagt, men det bliver interessant at se hvad ”Homeland” bliver til nu, hvor Carrie må indtage en helt nye rolle, flere skuespillere er blevet skrevet ud, og historien for alvor har ændret sig. Vil ”Homeland” kunne holde på seerne, eller har forfatterne begået en fejl ved at ændre så mange ting på én sæson? Det vil kun tiden kunne vise.

Serie:4 out of 6 stars (4,0 / 6)
Billede:5 out of 6 stars (5,0 / 6)

Anmeldt af Julie Klausen.