Dredd

DREDDbanner

Han er loven og du vil blive straffet

I en fremtid hvor jorden er så hærget at ingenting kan leve og USA er en radioaktiv dødsfælde. Men på østkysten ligger Mega City one, en metropol der strækker sig fra Washington til Boston, hvor korruption og gade bander styre dagens gang. De eneste der er til at holde styr på loven er de såkaldte dommere, som både er jury, dommer og bøddel. Den mest frygtede dommer der er, Dredd (Karl Urban) er en mand der tager sit arbejde alvorligt og ingen bliver skånet hvis de er skyldige.

Samme dag som han skal evaluere den nye rekrut Cassandra (Oliva Thirlby), bliver de fanget i en 200 etagers bygning, i et af de værste steder i hele Mega City, hvor der sjældent kommer dommere forbi. Denne gang er målet Ma-Ma en nådesløs narkodronning, der står bag det populære stof Slomo, som gør at hjernen opfatter tiden 100 gange langsommere.

DREDD1

Nu er “dommedag” kommet og det går ikke stille for sig

Dredd er instrueret af Pete Travis, som er en noget ukendt instruktør, men kunne godt være at han ville komme mere frem i lyset efter dette fremtids action brag, som enhver fyr med trang til vold og masse ødelæggelse ville elske. Skuespillet af Karl Urban kan du ikke sådan rigtig snakke om, da du ikke ser hans ansigt, men man må sige wow, hvor han dog bliver i rollen som Dredd. Selve historien er lidt tynd da det er fuldstændig det samme som den asiatiske film The Raid fra 2011, som man helt klart er nød til at se, i Dredd er der så bare bygget flere etager på og i stedet for 20 politifolk ja så er de jo kun 2,  for i USA kan man jo meget mere end andre steder.

DREDD2

En lille bonus information, da Pete Travis havde Karl Urban inde til audition, spurgte han ham om han vidste, han ikke kom til at vise sit ansigt i hele filmen, hvorefter Karl Urban svarede at han ikke ville have rollen hvis han skulle. Denne film kunne godt gøre at han vil få flere hovedroller i stedet for de små roller han har haft i f.eks. Ringenes Herre og Bourne Supremacy.

Så en god drengerøvs film der vil gøre sig godt med et par øl og en pizza.

Anmeldt Af Christian Bott