Teenage Mutant Ninja Turtles

Kriminaliteten i New York er at finde over det hele.
Fodklanen styre byen og ingen kan gøre noget, men da den unge journalist April O’Neil (Megan Fox) opdager at der er en selvtægs mand i byen der giver dem kamp til stregen, ser hun en mulighed for at få hendes historie der skal få hendes karriere i top. Men hvad hun ikke havde regnet med var at det var fire mand og det ikke er mænd, men faktisk genmanipuleret skildpadder der for mange år siden blev skabt af en gal videnskabsmand og har nu levet i byens kloakker i de sidste mange år og holdt øje med menneskerne og bare ventet på at komme op til overfladen.

2

Selvfølgelig er der ingen der tror på hende at der løber kæmpe padder rundt i byen, så nu må hun tage sagen op i egen hånd og bevise de findes. Men hvad hun ikke havde regnet med var at hun ville blive rodet ud i en krig imellem Shredder den hensynsløse boss over fodklanen som agter at overtage byen og de fire Teenage Mutant Ninja Turtles. Hun opdager at deres tilstedeværelse er tæt knyttet til hendes egen fortid, så nu må hun slå sig sammen med Leonardo, Raphael, Donatello, Michaelango og selvfølgelig Master Splinter for at redde New Yorks indbyggere, uden at blive opdaget, for så er der ingen historie.

Forfra igen.
TMNT eller Teenage Mutant Ninja Turtles som de hedder er nu blevet rebootet på spillefilm hvor den første film udkom i 1990. Der er sket en del på den animerede del siden dengang og her kommer de virkelig til sin ret, men som en tidligere Turtles fan er jeg ked af nogle få ting i selve historien, som jeg personligt godt kunne tænke mig der blev lavet om. Men ellers er denne 30 årig klassiker kommet op på et helt nyt niveau og har nok også fået en ny målgruppe da man tilbage i 2007 begyndte at lave nye animations film til børn, så det er ikke helt dumt tænkt, også kan de tjene penge på dem. Men når det så er sagt er de sjove vendinger mellem padderne der stadig og de kan stadig lide pizza, så alt er som det plejer, denne gang er der bare kommet mere action i billedet.

1

TMNT er instrueret af Jonathan Liebesman som også har givet os film som “Wrath of the Titans”, “World Invasion: Battle Los Angeles” og et par Visual Effects folk har stået for denne film, sammen med Michael Bay (som der er indbegrebet af gode special effects, med masser af eksplosioner) har han bagved det hele haft styr på effekterne, de har formået at lave en børne/ungdomsfilm der nok skal blive et hit, men som ældre fan er jeg personligt skuffet over filmen. Den har nu ellers et par steder hvor 3D effekterne springer meget godt igennem og humoren er virkelig i sit es selvom det ikke er “Avatar” eller “Hobbitten 3D”, så er det stadigvæk værd at se og kunne da godt forestille mig at der er nogle unge knægte der vil elske at se nogle Ninja øvelser komme ud til dem i stolen og der er da også et par scener på en snebakke hvor det går nedad i et hurtigt tempo, som giver  nogle flotte scener og gode effekter. Megan Fox som igen har fået rollen som filmens pæne ansigt, prøver en ihærdig kamp for at levere en god præstation som den unge reporter April O’Neil, desværre ligger du ikke rigtig mærke til det, da det lidt drukner i opmærksomheden på padderne.

Og nu har jeg ikke altid været fan af Megan Fox som skuespillerinde men hun kæmper en brav kamp for at give sin del til at filmen skal  fungere, men som sagt hun har fået rollen som det kønne trækplaster i filmen og det kan også ses i forskellige scener, hvor det er hendes krop der bliver fokuseret på i slow motion… Ærgerligt.. Filmen i sig selv er pakket godt ind lige fra starten og nu ser jeg den med ungdommelige øjne, for så tror jeg man vil elske denne film, da der er ninjaer, padder, humor, action og en masse af eksplosioner og vi kommer til at lære padderne på ny igen, selvom der ikke er nogen tvivl når man ser dem, kan nemt se hvem der er Donatello, Raphael, Michaelango og Leonardo. Det eneste jeg måske bare manglede i denne film var lidt mere med Master Splinter,men ærger mig lidt over der ikke ses mere til ham og hans kamp kunst, men det man så ser med ham, kan man kun klappe i sine små hænder over. Desværre er Turtles lidt for sent ude, da succes filmen “Guardians of the Galaxy” udkom før denne film, hvis den ikke var kommet først havde man nok set lidt anderledes på denne.

3

Men fordi “Guardians of the Galaxy” udkom først og gjorde lidt grin med superhelte genren som bare pumper der ud af uden at det blev for meget, har det nok ødelagt denne film lidt da den ellers skulle gøre det samme. Til gengæld er de rigtig godt animeret lige fra hvordan de laver  de mest mærkelige Ninja tricks til mimikken, som følger med i alt hvad der sker. Så alt i alt må man sige at filmen gør et ihærdigt forsøg på at underholde, men desværre drukner den i ligegyldighed hen af vejen og det er en film man hurtig glemmer igen. Men det skulle ikke undre mig og at der kom en film eller to mere med dem og hvis der gør det, jamen så falder man nok i fælden og er nød til at se dem. Men hvem kan ikke lide Teenage Mutant Ninja Turtles??? Find den indre dreng frem  og sæt dig sammen med sønnen, bestil en pizza og nyd en action film som han nok vil nyde og nok vil være det helt store her i starten af år 2015.

Billede:4 out of 6 stars (4,0 / 6)
3D:3 out of 6 stars (3,0 / 6)

Tusind Tak til Fox-Paramount Home Entertainment/Pr Nordic