• Udvikler: Squad.
  • Udgiver: Squad, Take-Two Interactive, Private Division
  • Format: PC, MAC, PS4, Xbox One.
  • Antal spillere: 1
  • Censur: 12 år
  • Testet på: PC (Steam)

Byg din egen raket og send den ud på en rejse i det uendelige univers, det er grund-ideen bag Kerbal Space Program. Spillet er som mange andre simulator spil opbygget i flere forskelige gaming modes (Training, Career og Sandbox), der lader spilleren prøve kræfter med rumskibe fra forskellige vikler og det er med til at skabe mere variation i spillet, så man ikke begynder og kede sig. Kerbal Space Program er skabt af udvikleren Squad, der faktisk udgav spillet helt tilbage i 2015, her kom det udelukkende som PC/MAC version. Sidenhen er spillet også blevet udgivet til både Playstation 4 og Xbox One, for at konsol spillere også har kunne spille denne noget anderledes rum-simulator.

1
Gameplay:

Som spiller af Kerbal Space Program er det din opgave at styre en race af små grønne menneskeligende væsner, de såkaldte Kerbals. Med deres store viden om rumfart, har væsnerne bygget deres egen rumfart station ‘Kerbal Space Center’ på hjem planeten Kerbin. Med hjælp fra en avanceret race holder du hånden over disse skøre væsner og skal sende dem på den ene store rejse efter den anden, mod nye planeter og galakser som hovedmål.

Kerbal Space Program’s præmisser lyder meget enkle, byg en funktionel raket og send dit Kerbal mandskab ud på en rejse mod det ukendte. Desværre er spillet ikke så let som det lyder, fordi allerede fra starten af er det svært at danne sig et indtryk af hvad der skal gøres, for at komme videre. Man for en masser informationer der giver dig en introduktion, i hvordan er raket virker og hvordan de forskellige dele skal bruges til. Det er bare ikke så nemt at bygge en funktionel raket, der også virker ved launch og der er mange tekst bokse som skal læses igennem inden man når sit mål. Når man så endelig er klar til at sende raketten afsted på test sitet, kommer endnu en prøvelse. Man skal lærer at styrer den sikkert afsted, uden af den fejler og styrter ned i jorden i en sky af røg og ild.

2
Konklusion:

Spillet har en utrolig høj sværhedsgrad og man kommer til at fejle mange gange, inden man lærer teknikken ordentligt at kende. Man forventer selvfølgelig ikke at det hele skal være let, men frustrationerne ved at fejle konstant, er bare med til at gøre helhedsindtrykket af spillet dårligt. Måske er det blot et spørgsmål om at lære Kerbal Space Program, ordentligt at kende, det virker dog bare ikke spændende når man kan se, man ikke kommer videre og tiden bare står stille. Grafikken i spillet er sådan set meget vellykket, der er gjort specielt meget ud af de flotte sekvenser ude i rummet og det er måske også spillets styrke og fokusområde, da det jo er målet ved det hele – men det bliver lidt for monotomt i længden.

Kerbal Space Program er godt spil for alle dem, der elsker at spille simulation-spil og skabe ting. Desværre overstiger sværhedsgraden, spillet evne til at underholde spilleren ret langtid af gangen, det hele bliver hurtigt en meget kedsommelig affære, der ikke formår at holde en motiveret til at spille. Jeg er sikker på at der er mange der ville elske at bruge mange timer på spillet, det er bare ikke lige et spil der fanger mig.

Gameplay:3 out of 6 stars (3,0 / 6)
Grafik:4 out of 6 stars (4,0 / 6)
Lyd:2 out of 6 stars (2,0 / 6)