• Genre: Action, Drama.
  • Spilletid: 7 timer og 32 min.
  • Udgiver: Paramount Pictures/Netflix.
  • Anmeldt af: Sarah Johnsen.
  • Release: 22. juli, 2019.
  • Findes på: DVD, Blu-Ray.

I The Alienist følger vi Kriminalpsykologen Dr. Laszlo Kreizler og hans sammenbragte team bestående af New York Time illustratoren John Moore og politisekretæren Sara Howard mens de navigerer rundt i New Yorks Gyldne Æra, i 1896, i søgen efter en seriemorder. De arbejder i hemmelighed med hjælp fra den nyindsatte politikommissær Ted Roosevelt og to kriminalbetjente, Marcus og Lucius Isaacson, som også forsker i nye metoder af retsmedicinsk videnskab.

The Alienist er en serie på ti afsnit om jagten på en seriemorder, som finder sine ofre blandt drengeprostitueret i slumkvarterende i New York. Den er en af TNT’s dyreste satsninger med en omkostning på 5 millioner dollars per afsnit og den vandt en Golden Globe for bedste mandlige skuespiller og bedste mini-serie i 2019. Serien er ikke i et en-sag-per afsnit format. Det giver et mere roligt tempo og der er kræset for scenografien, kostumer, sceneopsætningen og ikke mindst musikken af Rupert Gregson-Williams (The Crown, Wonder Woman), der får en ind i et nærmest ubevidst ubehag.

David Brühl spiller titelkarakteren og kriminalpsykolog Laszlo Kreizler. De fleste vil genkende ham som skurken Helmut Zemo i Captain America: Winter Soldier, men jeg husker ham bedst fra Goodbye, Lenin. Dr. Kreizler er en kriminalpsykolog med, på det tidspunkt, moderne og uortodokse måder at forstå psykologien og behandle sine patienter, specielt børn, på. Dette har gjort ham udstødt af både det medicinske og sociale samfund. Han får hevet sin ven fra universitet John Moore (Luke Evans), som er illustrator for New York Times, ind i en efterforskning da liget af en lemlæstet dreng minder om en af hans patienter, der blev myrdet for nogle år siden. Igennem John får de også inddraget hans barndomsven Sara Howard (Dakota Fanning), der arbejder som den første kvindelige politisekretær og som har sin egen kamp med samfundets kvindeundertrykkelse og en mørk fortid.

De får, til nogle tider modvillig, hjælp af politikommissæren Roosevelt (Brian Geraghty), som prøver at reformere og rydde ud i politikorruptionen, hvilket har en form i Kaptajn Connor, som er uhyggeligt godt spillet af David Wilmot. Kriminalbetjentene Marcus Isaacson (Douglas Smith) og Lucius Isaacson (Michael Shear) bliver inddraget da der er brug for deres retsmedicinske ekspertise, som på dette tidspunkt er en spæd videnskab. Kreizler får også hjælp fra sin tjenestepige Mary Palmer (Q’orianka Kilcher), butleren Cyrus Montrose (Robert Wisdom) og drengen Stevie Taggert (Matt Lintz) som alle er loyale overfor Kreizler da han har reddet dem og givet dem en ny chance i livet.

The Alienist er en dyster og makaber fortælling, hvor der har stået et stort hold af dygtige producere og instruktører bag. De fleste med stor erfaren i at adaptere en bog til lærred som skaberen Cory Fukanaga (True Crime) og manuskriptforfatteren Eric Roy (Forrest Gump, A Star is Born). Bogens forfatter Caleb Carr har også selv været med inden over produktionen.

Men selv om der ikke er tvivl om baglandets dygtighed er det som om serien kun skimmer overfladen af sit potentiale. Skuespillet er fantastisk, men til tider akavet, især blandt de tre hovedpersoner, og dynamikken de gerne vil have frem mellem Luke Evans og Dakota Fanning fungerer ikke altid. Brühl formår dog at vise Kreizler som en hovedperson man ikke altid kan lide, eller holde med, og han får vist Kreizlers manipulerende side i scener mellem ham og Luke Evans, som er nogle af højdepunkterne i serien. Kreizler giver ikke udtryk for at han opfatter sig selv alt vidende, som Sherlock Holmes i Sherlock, og han samler også teamet for at få hjælp. Der er dog nogle gange, hvor han sidder lidt for fast i at finde ud af morderens følelser og tanker at det er de andre, specielt John og Sara, der finder vigtige spor i efterforskningen.

Kreizlers grunde til at gå ind i efterforskningen er nogenlunde troværdige. Til gengæld går Sara og Johns motiver en smule tabt og der var endda et par episoder, hvor jeg ikke kunne huske hvad Johns profession var, hvilket var hele grunden til at Kreizler bad ham om hjælp, og det bliver næsten ikke brugt efter de første to afsnit. Kreizler, John og Sara fra den rige del af samfundet og der bliver givet vage eller næsten ingen grund til at de skulle bekymre sig om de fattige, udover deres egne personlige ambitioner eller at de ikke selv passer ind samfundet, hvilket efter min mening er et tyndt grundlag, da intet i deres liv eller baggrundshistorier fortæller os, hvorfor de risikere deres liv og status i jagten på en morder der går efter de fattigste i samfundet og som kun Kreizler har en vis tilknytning til.

Der er også en del scener og side historier som ikke er nødvendige for at drive historien fremad, hvor man skulle have fokuseret mere på de tre hovedpersoner og gjort deres baggrunds historier mere solide i stedet for at ligge hints ind hist og pist, som aldrig bliver uddybet eller nævnt igen. Der sker dog en karakterudvikling, mest tydeligt hos John. Med Sara føltes det mere som en forløsning og bekræftelse i at hun er stærk nok, til at færdens i en mandsdomineret verden. Kreizlers er lidt mere svær at finde ud af da teamet meget hurtigt tilgiver hans adfærd og han skal derfor ikke stå til ansvar for sine handlinger.

The Alienist er ikke banebrydende eller nyskabende indenfor sin historisk kriminelle genre om seriemordere. Det er set før i From Hell, Ripper Street eller Penny Dreadful, hvis man vil have det overnaturlige med. Hvad den dog gør utrolig godt er ikke at ligge skjul på børneprostitution og misbrugen af børn, ikke bare blandt fattige, men også blandt det finere samfund og hvad det kan gøre ved en person. Og hvis man ved lidt om amerikanske seriemordere eller lige læser nogle Wikipedia artikler, så er der nogle rigtige fine detaljer de har bragt med ind fra de virkelige sager, især omkring Albert Fish, som morderen er løst baseret på. John Moore har også en herlig bedstemor, som skaber nogle komiske øjeblikke i en serie man ikke kommer til at grine meget af.

Jeg var ikke imponeret af The Alienist, men jeg kan stadig godt anbefale at se den og jeg vil også give efterfølgeren The Angel of Darkness en chance for at se om noget af det, der manglede i The Alienist bliver uddybet. Og hvis man er heldig kan man spotte Nicolas Bro, der har vovet sig ind imellem mængden.

Tusind tak til Paramount Pictures / Pr Nordic.

Det betyder vores stjerner