Planet of the Apes: Primal Collection

PLANET OF THE APES (1968)
Spilletid: 1 time 52 min.

ab

En legende skabes
På grund af motorproblemer i deres rumskib, må astronauten Taylor (Charlton Heston) og hans mandskab nødlande på en fremmed planet, der ligner jorden. Men til besætningens store overaskelse viser planeten sig at være befolket af intelligente og talende aber, der har gjort menneskene til nummer to i fødekæden. Besætningen bliver taget til fange af aberne, der viser sig at have flere menneskelige træk, både sympatiske og usympatiske. Taylor bliver heldigvis reddet at chimpansen Dr. Cornelius (Roddy McDowell), der er interesseret i Taylors intelligens og opførelse. Det lykkes dog Taylor at flygte, blot så han kan finde sandheden om Abernes Planet.
“Abernes Planet” er instrueret af Franklin J. Schaffner, der på det tidspunkt var en af de mest innovative og kreative instruktører i Hollywood. Hans film om “Abernes Planet” er nok en af de mest kendte, men han har også stået bag store film som “Patton – pansergeneralen”, “Drengene fra Brasilien” og mange tv-serier fra de tidlige 50´ere.
Med “Abernes Planet” kommer vi med på en rejse tilbage til rum filmenes spæde begyndelse, til en tid inden der var noget der hed “Star Wars” og “Alien”. Filmen om “Abernes Planet” er sjov tanke om at prøve at bytte rollerne om, og lade aberne værer universets herskere og mennesket den evige toér. Samtidig er den godt bud på at skabe en anderledes film, om noget man ikke havde set før. Specielt taget i betragtning af hvornår den er fra. De tekniske effekter virker i vores øjne ret primitive, men dengang var det helt nye grænser, der blev nået, for hvad der var muligt på film. Man ved selvfølgelig godt at det er mennesker, der er i abekostumer, det er bare ærgeligt at man tit kan se deres eget hår og tænder inde bag.

Lyd:2 out of 6 stars (2,0 / 6)

streg

BENEATH THE PLANET OF THE APES (1969)
Spilletid: 1 time 35 min.

ffggg

Ikke så vellykket som etteren
Den amerikanske astonaut Brent (James Fransisco) bliver sendt ud på en mission, for at lede efter hans forsvundne kollega George Taylor (Charlton Heston). De sporer Taylors signal tilbage til en fjern og ukendt planet, hvor de bliver tvunget til at nødlande. Som den eneste overlevende ombord, begiver Brent sig ud for at lede efter Taylor. Hvad han møder er dog en flok talende aber, der ikke ligefrem en gæstfrie mod ham.
“Flugten fra abernes planet” er instrueret af Ted Post, der har overtaget instruktør tjansen efter Franklin J. Schaffner i denne opfølger til “Abernes Planet”. Filmen bygger viderer på hvad der skete i den første, og hvad der skete med Taylor. Som er værdig toér skal vi atter tilbage til den kaotiske verden, hvor aberne reagerer Jorden. Fantastiske Charlton Heston er blevet skiftet ud med James Fransisco, et ikke helt værdigt bytte men ellers forbliver meget ved det samme. Charlton Heston medvirker dog også i “Flugten fra abernes planet”, selvom det desværre kun er hen i mod filmens slutning. Filmen har beholdt dens klassiske charme, der gjorde “Abernes Planet” så spændende. Efter filmen er blevet genudgivet på Blu-ray, kan man godt mærke et markant løft at billedkvaliteten, hvilket man næsten også regner med. Desværre kan man ikke sige det samme om lyden, den virker meget lavt, det føles tit at de bare mumler replikerne. Man skal skrue meget op for at høre noget, hvilket er en skam med en genudgivelse på Blu-ray.

Lyd:2 out of 6 stars (2 / 6)
Ekstra:3 out of 6 stars (3 / 6)

streg

ESCAPE FROM THE PLANET OF THE APES (1971)
Spilletid: 1 time 37 min.

asfs

Truslen fra det ukendte
Efter begivenhederne i “Flugten fra abernes planet” flygter Cornelius og Zira tilbage gennem tiden til det 20. århundredes Los Angeles. De bliver udsat for samme forfølgelser og undren, som Taylor og Brent oplevede i fremtiden. De skal nu prøve at leve i en verden, hvor aber bliver set på som en underart og hvor menneskerne styrer verden. De bliver mødt både med positive og negative spørgsmål, for hvad vil aberne og hvordan kan de tale. Samtidig bliver de også modtaget som en slags “stjerner” og attraktioner, men de bliver set som en direkte trussel mod regeringen, der vil til bunds i sagen.
Tredje kapitel om abernes planet er instrueret af Don Taylor, han har stået bag andre store film som “The Final Countdown”, “The Omen” og “The Island of Dr. Moreau. Med “Truslen fra Abernes Planet” forsørger han at bytte rollerne om, hvilket er en interessant ændring.
Når man ser “Truslen fra abernes planet” går det hurtigt op for en at den er meget langtrukken, det kan have sin charme nogle gange, men der sker bare generelt for lidt i denne film. Man kunne godt have brugt lidt mere tid på, at lave en mere interessant historie, der var flere gange man var ved at falde i søvn over den uinteressante historie. “Truslen fra abernes planet” virker som den kedeligste af alle film i serien om “Abernes Planet”. Billede kvaliteten er betydelig bedre i denne film, end den er i de andre, i de fleste scener er billedet godt optimeret til anstændig HD kvalitet. Hvad lyden angår skal der stadigvæk skrues langt op, før man kan hører dialogen tydeligt.

Film:2 out of 6 stars (2,0 / 6)
Lyd:2 out of 6 stars (2,0 / 6)

streg

CONQUEST OF THE PLANET OF THE APES (1972)
Spilletid: 1 Time 35 Min.

fdsfdsfsd

Retfærdighedens kamp
Cornelius og Ziras søn Caesar (Roddy McDowell) leder i denne film aberne til et oprør mod menneskerne der holder dem fanget som kæledyr. Efter næsten tyve år i fangenskab er han klar et et endeligt oprør mod hans fangevogtere, et slag han håber at vinde, og lade retfærdigheden ske fyldest. Så aberne atter kan få deres frihed, men det bliver en hård kamp.
“Conquest of the Planet of the Apes” er den fjerde film i sagaen. Filmen er instrueret af J. Lee Thompson, han har tidligere instrueret “Navarones kanoner”, “Cape Fear” og “Kong Salomons miner”. Thompson har instrueret de sidste to film om “Planet of the Apes”. Historien bygger videre fra den forrige film, der er dog gået tyve år og Ceasar er blevet voksen. Speciel effekterne er stadigvæk ret primitive, med mennesker i abekostumer, der forsøger at ligne rigtige aber. På lydsiden har film stadigvæk samme problemmer som de forrige, lyden er meget lav selvom den er blevet remastred til Blu-ray. Selv om filmens titel lyder meget lovende, føles den meget langtrukken, trods en spilletid på lidt over halvanden time føles den betydelig længere. Det er noget som flere af de gamle film om “Planet of the Apes” også lider under. Man skal langt ind i filmen før der rigtig begynder at ske noget, og det trækker film ned.

streg

BATTLE FOR THE PLANET OF THE APES (1973)
Spilletid: 1 time 26 min.

dfsdfs

Magtbalancen er i farer
Ti år efter aberne har kæmpet sig til deres frihed fra deres fangenskab hos menneskerne, er der igen problemmer i paradis. Føreraben Caesar (Roddy McDowell) forsøger at leve i fred med menneskerne nær dem, men så let bliver det ikke. Gorilla generalen Aldo (Claude Atkins) ser sit snit til at lave om på magtbalancen mellem aberne. Samtidig lurer trussel fra en millitær gruppe af mennesker, der vil tilbage erobre verden, og blive af med aberne en gang for alle.
“Battle for the Planet of the Apes” er den sidste af de oprindelige film, der fint afrunder sagaen om disse gamle kultklassikere. I forhold til de tidligere film, virker denne her mere spændende, det er samtidig også den korteste af dem alle med en spilletid på under halvanden time. Roddy McDowell indtager for sidste gang rollen som den intelligente førerabe Caesar, han har været med fra starten af så det var også hvad man kunne forvente. Som det har været i de andre film er effekterne selvfølgelig stadigvæk ret primitive, men det tilgiver man da filmene er næsten fyrre år gamle. Fordi dengang var det jo det bedste man kunne præsterer, og det var ret imponerende. Billede delen står også ret flot på Blu-ray, det er bare ærgeligt at lyden stadigvæk er ret lave, og der skal skrues langt op for man kan hører dialogen klart og tydeligt. Med “Battle for the Planet of the Apes” har J. Lee Thompson skabt en værdig slutning til en kultklassiker, der vil blive husket gennem tiderne.

streg

PLANET OF THE APES (2001)
Spilletid: 2 Timer 4 Min.

1

Tim Burton genopliver sagaen
Under en rekoniserings mission i år 2029, mister astronauten Leo Davidson (Mark Wahlberg) kontrollen over sit rumskib, og ryger ved et uheld ind i et ormehul der sender ham tilbage til en ukendt planet. Til hans store overaskelse bliver planeten regeret af aber, der har gjort menneskerne til slaver. Han bliver hurtigt fanget, men for hjælp til at flygte takket værer den sympatiske abe Ari (Helena Bonham Carter) og en lille gruppe rebeller. Men i skyggen lurer faren da den onde General Thade (Tim Roth) og hans medsamsvorende gorillaer, førsøger at overtage styret med militær magt. Det er nu op til Leo og hans venner at finde frem til det hemmelige tempel, og stoppe General Thade inden det er for sent.
“Planet of the Apes” er en nyfortolking af den oprindelige film fra 1968. Tim Burton har stået for instruktionen af filmen, der bringer “Planet of the Apes” tilbage efter det hele endte i 1973. Med filmen giver Tim Burton sit bud på en moderne sci-fi film over den kendte franchise, det er et frisk pust der passer bedre til en ny generation. Selvom der stadigvæk er tale om mennesker i abekostumer, er der gjort rigtig meget ud af effekterne, det ligner virkelig rigtige aber og mundbevægelser passer godt sammen denne gang, men der selvfølgelig også tale om en film fra 2001. Historien er spændende og medrivende og Burton har fundet en godt cast med Mark Wahlberg, Tim Roth, Michael Clarke Duncan og Helena Bonham Carter i de de store roller. Man kan roligt sige at balancen er flot genskabt, og at filmen er yderst vellykket. En film der er værd at se eller gense.

streg

RISE OF THE PLANET OF THE APES (2011)
Spilletid: 1 Time 45 Min.

dfgffg

En virkelighedstro Caesar
Chimpansen Caesar (Andy Serkis) er filmen omdrejningspunkt, som forsøgsdyr i et test laboratorium bliver han udsat for test med en ukendt kur mod Alzheimers. Stoffet giver dog Caesar menneskelig intelligens og følelser. Men da Caesar bliver taget fra hans “far” forskeren Will Rodman (James Franco) og anbragt i fangenskab i San Bruno tager historien en ny drejning. Indespæret med andre normale abe vil Caesar give dem samme stof der gjorde ham intelligent. Det lykkes ham og de andre aber at undslippe, og inden længe bliver han set som en trussel mod menneskeligheden.
“Rise of the Planet of the Apes” er instrueret af Rupert Wyatt, der tidligere stod bag den geniale “The Escapist”, med filmen beviser han endnu engang sit værd som instruktør, og bringer Caesar ind i den digitale tidsalder. “Dawn of the Planet of the Apes” er en ny tilgang til filmene, hvor historien er ændret en hel del. Det hele er nu ligeså meget et spørgsmål om etik, og hvad der kunne sker med dyreforsøg. Med brug af hypermoderne CGI-effekter er alle aberne nu digitalt skabte, og det er virkelig imponerende. Alt som hår, øjne og bevægelser er bare så virkelighedstro at man næsten føler man har med rigtige aber at gøre. Med Andy Serkis (Gollum) som Caesar, og James Franco i hovedrollerne, har Rupert Wyatt skabt en flot og velfortalt “Blockbuster” der i den grad brøler igennem og som man vil kunne huske langtid fremover.

streg

Læs anmeldelsen af: Dawn of the Planet of the Apes