Biograf Anmeldelse – Jojo Rabbit

• Instruktør: Taika Waititi.
  • Skuespillere: Taika Waititi, Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie, Scarlett Johansson, Sam Rockwell,Stephen Merchant m. fl.
  • Genre: Komedie, Drama.
  • Spilletid: 1 timer og 48 min.
  • Anmeldt af: Christian Bott.
  • Release: 16. januar, 2020.

Jojo er en 10-årig dreng der vokser op i nazi Tyskland og er meget fokuseret på at gøre det rigtige for at være en rigtig mand. Men for at komme igennem de barske tider, har en usynlig fantasiven som intet andet barn nogensinde har haft nemlig selveste Hitler. Han hjælper ham med at komme igennem alle de svære opgaver han har i sin hverdag, lige fra trænings lejren hvor han skal blive en god Hitler Jugend, til at være manden i huset sammen med sin mor. Men da Jojo finder ud af hans mor gemmer en jødisk pige i deres hus, ændres alt og han begynder at komme i tvivl om det hele.

© 20th Century Fox

‘Jojo Rabbit’ er skrevet og instrueret Taika Waititi og det er også ham der spiller Hitler. Taika Waititi er også manden der gav os ‘Thor: Ragnarok’ og hvis man kan lide ‘Jojo Rabbit’ så snyd dig ikke for hans meget sære film der hedder what we do in the shadows.

‘Jojo Rabbit’ er nomineret til seks Oscar statuetter og en Golden globe. Filmen har så mange stjerner med vi har Scarlett Johanson som Jojo´s mor, Sam Rockwell som Kaptain klenzendorf, Rebel Wilson som Fraulein Rahm og Stephen Merchant som Deertz. Jeg synes at den var virkelig god, og virkelig en film der skiller sig ud fra mængden af film der omhandler 2. Verdenskrig og nazismen. Filmen balancerer i min optik perfekt, da humoren ikke overskygger den alvor og seriøsitet som ligger i netop nazismen og krigen.

© 20th Century Fox

Jeg elsker simpelthen ideen med at det er skildret fra et barns perspektiv, og at filmen er formet ud fra hans forestilling og man oplever netop også dette. Et lidt fjollet og naivt syn på krigen, dette er også skildret med hans usynlige ven Adolf, der her er hans støtte og hjælper Jojo med at forstå og håndtere krigen og dets udfordringer. (Hitler fremstilles her ud fra en 10-åriges sind, og som følge af dette er Jojo’s Hitler en komplet idiot). Det rosenrøde og sort hvide billede på nazismen og Hitler, krakelerer i takt med at han lærer krigens realitet og alvoren at kende. Især med mødet med den jødiske pige Elsa, som hans mor skjuler for nazisterne.

© 20th Century Fox

Han begynder langsomt at se verden i et andet lys, i takt med at de to udvikler et venskab. Jojo bliver konfronteret med sin egen fanatisme og tro på Hitler, og indser i sidste ende at hans nazistiske verdenssyn er en løgn og at verden ikke er sort hvid. Jeg synes at filmen er virkelig godt skrevet, og der er en alvor lagt i den. Filmens humor og den fjollede Hitler overskygger på intet tidspunkt filmens budskab og alvor. Filmen er centreret omkring Jojo og hans forhold til den jødiske pige. Det er en yderst charmerende, satirisk komedie, der med humor som våben udstiller had og blind fanatisme absurditet. Samtidigt hylder filmen tolerance og kærlighed.

Det er bestemt en film der har et hjerte og et budskab, og skal bestemt tages seriøs. Noget som jeg også elsker, er åbningen hvor Hitlers popularitet sammenlignes med The Beatles, hvor “I wanna hold your hand” bliver sunget til heilende og hysteriske masser af der tilbeder og hylder Hitler. Og slutningen hvor Jojo danser med Else til David Bowie der på tysk synger “We coud“We coud be heroes” er simpelthen fantastisk. Love it!!!

En film man slet ikke må snyde sig selv for skynd dig ind og se den i biografen, en af de bedste film jeg har set længe. Og som virkelig gør et indtryk på dig.

Billede:6 out of 6 stars (6 / 6)