Anmeldelse skrevet af Rasmus Krarup

Skuespiller:
Jack O’Connell som Louis Zamperini
Domhnall Gleeson som Phil
Garrett Hedlund som Fitzgerald
Takamasa Ishihara som Watanabe

Beskrivelse:
Der har været utallige forskellige fortællinger om 2. verdenskrig på det store lærred, og nu har Angelina Jolie trådt ind i kampen med historien om den uheldige amerikanske soldat Louis Zamperini. Med en vilje af stål kæmpede han sig i gennem krigens grusomheder, og filmen lægger sig tæt op ad hans sande historie.

UnbrokenPIC1

film4disc

Handlingen tager sit udgangspunkt hos den amerikansk-italienske Louis Zamperini, som føler sig overset og glemt i samfundet. Da han en dag får øjnene op løbekunsten, beslutter han sig for at blive den bedste i disciplinen – drømmen bliver dog hurtigt afbrudt af 2. Verdenskrig, hvor han bliver sendt ud på farefulde missioner – missioner som efterlader ham på det øde hav, i japanske fangelejre og flere år bag fjendens linjer.

Filmen åbner op for en utrolig historie fra virkeligheden, som mange udenfor USA højst sandsynligt aldrig har hørt om. Efter filmens rulletekster blev jeg med det samme nødt til at tjekke, hvor meget af handlingen egentlig var ægte – og det var stort set det hele! Det giver en formidabel spændingseffekt at vide, at tingene rent faktisk er sket. Det fungerer eminent for denne film, da man med den fornemme krydsklipning mellem fortid og nutid fortæller historien på den mest spændingsopbyggende og underholdende måde.

Klipningen er med til at fortælle historiens udvikling i en følelsesmæssige rutsjebanetur, men af og til kunne man godt bruge lidt mere stabilitet i forklaringsprocessen – ofte får man ikke at vide, hvor mange dage der er gået eller hvor lang tid, Louis har været på det givne sted. Det mangler man lidt for at kunne forstå, hvor voldsom et pres det har været for vores uheldige helt. Det er heldigvis ikke så stort et problem hele tiden, da man ofte får nogle vigtige pejlepunkter i forhold til den historiske korrekthed.

Det største trækplaster er virkelig den unge, spirende skuespiller Jack O’Connell, som virkelig formår at indkapsle intensiteten og særpræget ved den gamle krigshelt. Han formår at vise sig fra sin viljestærke side, men går også helt ned på det svage, nedbrudte niveau, hvor menneskets grænser for alvor bliver afprøvet. Han har tilsyneladende også virkelig ændret meget på sin kropsvægt for at kunne se ud som en person, der har været krigsfange i lang tid. Desuden er hans kammerat Domhnall Gleeson også en fantastisk skuespiller, som formår at levere en præstation uden for sin egen komfortzone og virkelig formå at give karakteren nyt liv.

Der er visse punkter, hvor filmen bliver en smule for patriotisk og amerikansk i sin udformning, og det kunne man også forvente. Dog er det lavmælt i løbet af hele handlingen, og filmen vælger med fornuft at fokusere på menneskets psyke og jernhård viljestyrke – filmen minder lidt om en blanding af Werner Herzogs Rescue Dawn (2006) og Steve McQueens Hunger (2008) med et spark adrenalin og god action. Filmen blev velfortjent nomineret til et par Oscars for den visuelle og lydmæssige side, hvilket også er en kæmpe fornøjelse hele vejen i gennem på grund af det benhårde, tekniske niveau.

Samlet set er Unbroken ganske underholdende og medrivende i sin historie, mens handlingen formår at vikle dig ind i en hektisk virkelighedstro historie fra 2. Verdenskrigs barske tider.

UnbrokenPIC2

video5disc

Den visuelle side er helt fænomenal i denne film. Skaberne går meget op i at lave den tidslige atmosfære yderst troværdigt, og de fantastiske scenografiske opstillinger giver virkelig et fedt udtryk på filmen. Man får alt fra den storslåede fornemmelse af den klassiske Ol-stemning til den klaustrofobiske og uhyggelige stemning i fangelejren gennem den visuelle tour-de-force af velfungerende billedsammensætninger. Detaljerne er uhyre vigtige i fortællingen, og det kommer virkelig til sin ret i den knivskarpe billedkomposition. Samlet set en billedside i topklasse.

lyd4halfdisc

Lyden lægger sig tæt op ad billedsiden og leverer et fornemt stykke dramatisk underlægningsmusik, som bakker op omkring den visuelle rutsjebanetur. Der er solide effekter i eksplosionerne, flyverne og skudduellerne, mens de meget lavmælte dialoger i fangenskab leveres med et skarp lydmiks uden interferens. Det bedste ved lydsiden er denne balance mellem drønhøje baslyde og de meget lavmælte vokaler, og sammenspillet fungerer helt eminent. Samlet set også en lydside i topklasse. (Lyden sporet som er anmeldt er Dolby True HD 5,1)

Esktra3halfdisc

Her kan man komme helt tæt på den rigtige person bag Louis Zamperini, og det giver en spændende historisk vinkel som bonusunderholdning. Derudover er der et par dokumentariske klip af processen samt et par slettede scener fra filmen – ganske underholdende og belærende.

samlet4

Tak til Universal Sony Pictures Home Entertainment.

Anmeldelse skrevet juni 2015.