Downton Abbey

Året er 1927 og vi er endnu engang tilbage hos Familien Crawley og deres tjenestefolk på det storslåede fiktive gods Downton Abbey i Yorkshire. Der er gået et år siden vi sidst så dem, i afslutningen på seriens sjette og sidste sæson.

Både herskabet og tjenestefolket er i tumult da Kong George V og Dronning Mary annoncere et kongeligt besøg med overnatning på godset og en royal parade i byen. Med de Kongelige følger der en masse intriger og hemmeligheder som alle må navigere rundt i, på den gode engelske diskrete facon.

I Downton Abbey universet er der kun gået et år siden vi sidst så dem, men for fans og seere er der gået fire år. Jeg har set alle seks sæsoner og de fire jule-speciel film, op til flere gange, og var ret trist da serien afsluttede i 2015. Så da det blev annonceret, i 2018, at der kom en film i biografen blev jeg begejstret og har fulgt deres officielle twitter troligt. Dog ikke de sidste to uger, da jeg gerne ville undgå spoilers fordi filmen havde en tidligere premiere dato i England.

Begyndelsen af filmen er i samme stil som serien med små hints, flotte stemningsscener og den velkendte tema musik gav et sus i maven. Det er en fantastisk flot film med skuespillere, som kender deres karakterer på en intim og instinktiv måde, hvilket der er en grund til. Hvis man ser kommentarsporet på afsnit 2 i sæson 1 får man at vide at, når scener med mange karakterer bliver filmet så ved skuespillerne ikke, hvornår kameraet er på dem. De har derfor skullet forblive i karakter på alle tidspunkter af en optagelse, selvom de kun er i baggrunden. Dette gav en hel unik stemning i serien, som heldigvis også er forblevet i filmen. Imelda Staunton, bedre kendt som Dolores Umbridge i Harry Potter, er et nyt navn på rollelisten, men passer godt ind som Dronningens hofdame og en nyintroduceret slægtning af Robert Crawley.

Maggie Smith, som Violet Crawley, brillere, som altid, med sine spydige one-liners og, til dels, selvskabte problemer. Kevin Doyle som Mr. Molesley havde også et fantastisk humoristisk øjeblik som fik hele salen til at grine højlydt, hvilket var en bedrift da der kun var ti mennesker i salen. Tyendets historier var, for mig, det mest interessante og jeg kunne godt have brugt mere af Mr. Barrow, men det er nok fordi han altid har været min favorit karakter.

Det hele bliver udspillet på en baggrund af det flotte engelske landskab og den detaljerede scenografi med periodisk korrekte kostumer for både rige og almen mennesker. John Lunn, skaberen af seriens kendingsmelodi, har igen lagt musik til, og det er to timer af overdådighed, drama, humor og engelsk etikette.

Men selvom Julian Fellowes har skabt Downton Abbey og er en garvet forfatter så er det som om filmen mangler dybde. Der sker simpelthen for meget. Hvis filmen havde været optakt til en næste sæson, som jule-speciel filmene var, havde den været tæt på perfekt for man vidste der ville komme mere uddybende indhold. Det havde været bedre, hvis de havde udvalgt to eller tre emner og så gået ned i dybden, især da der bliver taget alvorlige politiske og menneskerettigheds problemer op som de skøjter let henover.

Der er også vigtige hændelser og personer fra seriens afslutning, som enten slet ikke bliver nævnt eller kun bliver nævnt en enkelt gang og uden nogen form for uddybelse. Den er også en smule forudsigelig og jeg var i stand til at gætte de fleste plot twists.

Hvis man er Downton Abbey fan er filmen dog et must. Man bliver suget ind i et velkendt univers, og selvom dybden manglede, havde jeg stadig ikke lyst til at filmen endte, og jeg gik da også hjem og startede på Downton Abbey sæson 1. Filmen endte med masser af mulighed for en efterfølger så, hvis vi er heldige, kommer der måske en mulighed for at se mere til Familien Crawley og deres tjenestefolk.

• Original Titel: Downton Abbey.
  • Instruktør: Michael Engler.
  • Skuespillere: Maggie Smith, Hugh Bonneville, Jim Carter, Rob James-Collier, Michelle Dockery, Joanne Froggartt, Imelda Staunton, Penelope Wilton, Elizabeth McGovern, m. fl.