April er også kendt som måneden med fokus på stress bevidsthed

Siden 1992 har Stress Awareness Month været afholdt hvert år i april, for at øge opmærksomheden omkring årsagerne og håndtering af stress epidemien. Stress er noget, som alle oplever i forskellige grader og i et eller andet tidspunkt i deres liv. Ikke kun voksne kan lide af stress, men også børn kan lide af stress. Deres kilder til stress og reaktion på stress er dog bare forskellige fra voksnes. Symptomer på stress hos børn kan vise sig i form af manglende opmærksomhed, humørsvingninger, overdrevne reaktioner i forhold til omstændighederne, hvis de ændrer deres spisevaner, præstationsangst og lav interesse i almindelighed. Fysiske symptomer som hovedpine og mavepine er også tegn på stress.

Ukontrolleret kan langvarig stress bidrage til en lang række fysiske og mentale sundhedsproblemer ved f.eks. at svække immunsystemet. Kronisk stress kan føre til angst og depression – lidelser, der bliver mere og mere almindelige hos unge. Derfor er det afgørende at bryde stress cyklussen eller endnu bedre at forebygge stress. Forældre og andre voksne kan hjælpe børn med at reagere på stress på sunde måder. Men hvordan kan vi støtte børns følelsesmæssige og mentale velbefindende ved at reducere deres stress i første omgang? 

At opdage nye ting og opleve succes opbygger selvtillid og bidrager til børns følelsesmæssige velbefindende. Alligevel er studierelateret stress en af de faktorer, der øger børnenes daglige pres. Fra børnehave til gymnasiet leger og lærer børn nye begreber hver dag. Nogle gange kan det blive overvældende, og det er vigtigt for forældre og pædagoger at identificere og forstå de måder, hvorpå de kan hjælpe børn med at klare sig bedre. Især i forbindelse med læring. Man siger, at skolen er børnenes arbejde, og det bør vi tage hensyn til, når vi planlægger pædagogiske aktiviteter. Læring kan lettes ved hjælp af digitalt baseret pædagogisk legetøj. På denne måde kan børnene se frem til skoletiden i stedet for at stresse over den. 

Derfor kan teknologier som dem, der er udviklet af Osmo, ledsage børns vækst og uddannelse, stimulere kreativitet gennem leg og introducere nyttig viden på en sund og effektiv måde. Osmo-spil er interaktivt pædagogisk legetøj, der hjælper med stressfri læring. Mange børn har for travlt til at have tid til at lege kreativt eller slappe af efter skoletid. Osmo kombinerer læring og leg på en meningsfuld og sjov måde. På denne måde overbebyrder læringen ikke børnene, men giver dem en glædelig oplevelse, mens STEM-færdighederne udvikles næsten umærkeligt. Lyd- og visuel feedback i realtid giver børnene mulighed for at lære gennem eksperimentering i et stressfrit miljø. Med Osmo kan læring foregå både hjemme og i klasseværelset.

Osmo har en række muligheder, der tilbyder noget til enhver lille lærling. For eksempel:

Creative Starter Kit. er et spil, der blander dine virkelige kruseduller med action på skærmen for at give næring til barnets kunstner. Det fremmer endeløs fantasi og er afslappende og sjovt.  

Coding Starter Kit. er et praktisk kodnings spil for børn i alderen 5-10 år. Se dit barn lære at kode, når de forbinder farverige kodeblokke i den fysiske verden med eventyret på skærmen.

Genius Starter Kit indeholder alt, hvad dine børn har brug for til at opleve praktisk læring og digital sjov på fem forskellige måder.

Ved at skabe et miljø, der gør skolerelaterede aktiviteter for børn derhjemme sjove, kan du hjælpe børnene med at følge med i læringen uden ekstra stress!