Tyrant – Sæson 1

Politik i Mellemøsten

Tyrant er et anderledes skud på stammen blandt de politiske serier som lige nu dukker op og betager publikum. Som i Borgen og House of Cards kommer vi med bag kulissen og ser det politiske liv både på scenen og bag facaden. Især i Tyrant kommer vi bag facaden og selvom der er mange personlige kampe og opgør internt, er der lige så mange opgør mellem undertrykkelse og frihed og mellem den vestlige tankegang og det mellemøstlige verdenssyn. Her er det dog sat yderligere på spidsen i og med at det er hos en familie som er overhovedet i et diktatur.

1

Den hjemvendte søn

Bassam Al Fayeed har i 20 år boet i USA, hvor han har været sammen med og er blevet med Molly. Sammen har de fået to børn og de har opbygget en typisk amerikansk familie, dog er der det at Bassam oprindeligt kommer fra Abbudin i Mellemøsten, hvor hans far er diktator, hvilket er noget som Bassam har valgt at tage stærkt afstand fra og derfor er han flyttet til USA og har fundet Molly. Da Bassams nevø skal giftes, tager Bassam modvilligt sin familie med til Abbudin for at deltage i brylluppet.

Nye tider på vej

Kort tid efter brylluppet dør Bassams far og Bassams ældre bror, Jamal, skal nu overtage rollen som landets præsident, men Abbudin er et blevet et land hvor flere er trætte af undertrykkelsen, mens andre ønsker hævn for tidligere hændelser og det gør det svært for Jamal at være den nye præsident, især efter at Bassam er kommet hjem med visioner om at Abbudin kunne blive et demokratisk land. Nu er spørgsmålet så om det er diktatur eller frihed der kommer til at præge landet?

3

Der er altid flere sider af en historie

Tyrant er en af de serier og film jeg har set som har givet det bedste indblik i Mellemøstens verdensbillede, netop fordi at det ikke bliver fortalt fra én vinkel. Mentaliteten og de konflikter som vi ser i nyhederne hver dag bliver her forklaret og man får et gratis kig ind i en verden der ellers er meget privat. Men fordi at det er diktatorens familie og oprørerne som serien viser, fortæller den også om de ting, der sker som er knapt så rare og hvilke konsekvenser det har når én person er den lovgivende udøvende og dømmende magt.

2

Et skræmmende indblik

Det som Tyrant gør, der betyder at den er en absolut must see for alle der gerne vil lære lidt om Mellemøsten og måske få en forståelse for konflikterne som vi alle læser om, er at Tyrant er så skræmmende virkelighedsnær og så god til at vise de mange vinkler og aspekter i serien, at jeg flere gange blev uhyggeligt overrasket. Samtidig er der tale om en fantastisk præstation fra skuespillernes side, som støtter op om det virkeligt veludførte manuskript, hvor især Ashraf Bahom spiller så overbevisende at man bliver helt skræmt. Det er simpelthen en klasse-serie.

Sæson:6 out of 6 stars (6 / 6)

TUSIND TAK TIL FOX-PARAMOUNT HOME ENTERTAINMENT/PR NORDIC.