The White Queen – Mini Serie

1

Philippa Gregorys serie af romaner er blevet til en ganske underholdende Tv-serie af STARS Originals og BBC. Vi har ti afsnit af serien om stridighederne fra 1400-tallet mellem husene York og Lancaster. Man kan bestemt mærke at det har kostet en kvart milliard at producere denne mini-serie, alt er ganske gennemført lige fra kostumerne til locations. En af de store forskelle fra de andre historisk prægede tv-serier er at der her er både bar hud og senge-gymnastik, noget man ikke før har set i den samme genre i den omfang.
Men selv i en tv-serie som denne hvor man forsøger sig historisk, har man dog ikke helt været den store realist. Næsten alle er helt ren vaskede og alt tøjet er nystrøget og ikke en plet er der at få øje på, husene er komplet fri for det mindste støvkorn og ikke en mudderplet på gulvene til trods for at alle går indenfor med sko på.

2

Til trods for denne mindre forglemmelse er det stadig en fryd at følge med i hvordan den ganske unge konge forelsker sig i den borgerlige Elizabeth og hun i ham selvfølgelig, men hun vil ikke putte med ham før de lige slår et smut forbi en præst. Derefter får hun kongen på den hvide hest og det hele kongerige, men han er dog ikke den eneste med noget i bagagen, hun har børn fra et tidligere ægteskab og der er jo selvfølgelig ingen af dem der kan få bagdelen på tronen, så de må jo i gang med at dyrke lidt lagen-gymnastik for at lave en lille prins.

Dog ender det hele ikke lykkeligt her, så var serien jo slut efter første afsnit og det havde bare været en kort film i stedet for en mini-serie. Halvdelen af England er glade for at deres nye konge har fundet sin dronning og den anden halvdel surmuler sammen med kongens mentor, jarlen af Warwich. Og det er så her det hele tager fart, ingen bliver gift med den de havde håbet på og de der gør får tilsyneladende ikke den ’happy ending’ de ønskede sig. Imens mændene er ude at bekrige hinanden, forbliver kvinderne hjemme og hugger efter hinanden som slanger fra hvert deres lille hjørne af slottet.

3

Kvinderne i serien er bestemt ikke de grimmeste der kunne graves frem, man kan fremhæve dronning Elizabeth der spilles af svenske Rebecca Ferguson som en af de pænere rollehavere, men det er dog hovedrollen som kong Edward IV der spilles af Max Irons, der trækker ganske meget af opmærksomheden, rollen som en autoritær kvindebedårer spiller han ganske udemærket og det skader jo ikke at han har en udemærket skåret overkrop. Man kan uden at overdrive sige at de to hovedrolle indehavere klær hinanden.
Alt i alt er det en meget pæn serie, karameller for øjnene og ganske fangende i underholdningsværdi. Andre serier af samme genre kan der nævnes Reign.
I Reign har man dog taget sig større friheder hvad der specielt angår kostumerne, der er de ikke kun nystrøget, i Reign er de også meget fornemme og langt fra enkle.

Serie:4 out of 6 stars (4,0 / 6)