The Polka King

xfd

Jack Black spiller den ukronede polka konge Jan Lewan i filmen ‘The Polka King’ og viser hvordan legenden på godt og ondt, fik polka musikken til at leve i folks bevisthed. Filmen er baseret over virkelige hændelser, der fik gjort navnet Jan Lewan kendt indenfor musikgenren, med også med de problemer der fulgte med i kølvandet.

‘The Polka King’ følger den lokale polka legende Jan Lewan (Jack Black), der sammen med sit band spiller polka musik på små lokale spillesteder i Pennsylvania. Men da der ikke er den store økonomiske succes i jobbene, udtænker Jan Lewan et smart investerings trick. Ved hjælp af smarte tricks lykkedes det, den veltalende polka konge at få private mennesker til at investerer penge i hans firma, mod at de høster en høj rente på 12 procent. Desværre har han ikke sat sig ind i gældende skatteregler, så mens hans karriere oplever et kæmpe fremskridt, kæmper han en kamp for at sikre hans elskede musik og familie har det godt. Alt sammen imens lokale myndigheder er lige i hælene på ham.

1
Jan Lewan en svindler

Filmen er en Netflix Originals og er endnu et eksempel på at Netflix, er begyndt at skabe en masse spændende film, der kan konkurrere med de største filmstudier i Hollywood. ‘The Polka King’ er skrevet og instrueret af  Maya Forbes og Wallace Wolodarsky, der har formået at skabe en spændende film over Jan Lewan, der på trods af navnet faktisk er, både underholdende og informativ. Skuespillet er i topklasse, Jack Black viser sit musikalske talent, i en noget anderledes stil end vi er vant til at se ham i, men han formoder alligevel at være alvorlig når det kræves og samtidig sjov og energisk. Jenny Slate gør også et godt stykke arbejde i rollen som konen Marla Lewan, der til trods for manden popularitet gerne vil vise sit talent som model og ikke altid stå i mandens skygge.

2
The Man Who Would Be Polka King

‘The Polka King’ viser et klart billede af hvordan succes, kan stige enhver til hovedet, men at målet med at nå succes skal gøres med de rette intentioner. Der er måske lagt meget meget Hollywood drys på for at lave filmen. Hvor den rigtige Jan Lewan, var en mere kold og kynisk person, der stjal penge fra godtroende mennesker, virker han i filmen mere som en misforstået type der mere forsøger at charmere sig ind på folk. Netflix dokumentaren ‘The Man Who Would Be Polka King’, giver måske et mere detaljeret syn på Jan Lewan og hans lyssky pyramidespil, der førte til hans anholdelse og kan bestemt anbefales at kigge nærmere på. Generelt set er ‘The Polka King’ ikke nogen dårlig film, historien virker velskrevet og selv om der er pyntet lidt på filmen, så er den overordnet seværdig. Her går humor, drama og godt skuespil op i en højere enhed. Så selvom man ikke er til polka, det er undertegnede heller ikke, så er den absolut værd at se.

Den rigtige 'Polka Konge' Jan Lewan
Den rigtige ‘Polka Konge’ Jan Lewan

IMDbLogo