The New Adventures Of Aladdin

AladdinX

Walk This Way distribuere Pathé’s Les Nouvelles Aventures D’Aladin – eller på engelsk: The New Adventures of Aladdin. Walk This Way er et europæisk kulturformidlingsprojekt, som tilbyder et stort og bredt sortiment af Europæiske film i alle genre for Den Europæiske Unions’ borgere og andre interesserede via internettet.

Når man bliver præsenteret for en film man ikke kender, tjekker man den normalt ud på internettet først. Les Nouvelles Aventures D’Aladin har fået af brugerne på IMDB 4.6 ud af 10, mens Franske AlloCiné kunne mønstre 2 ud af 5. En bruger på AlloCiné skrev efter at have set filmen, hans IQ var faldet 2 med points. Det var jo ikke ikke lige frem motiverende. Man tænker; “Hvad kan der dog have været gået galt i denne produktion!

Prinsesse Shallia Sofia er her ude blandt borgere og godtfolk i Bagdads gader. Køn er hun skam.

Aladdin er en lommetyv der lever i Bagdads gader sammen med hans bedste ven Khalid. Han forelsker sig i prinsessen af Sultanen, samtidig med han bliver kastet i unåde af den onde Visir. En Visir der ønsker at prinsessen skal gifte sig med en mand han kan styre. Aladdin får lidt tilfældigt fat i den magiske lampe og sammen med Lampens Ånd må de prøve at vikle trådende ud, redde prinsessen samt hele sultandømmet.

Arthur Benzaquens Les Nouvelles Aventures D’Aladin er en gang-i-den ungdomsfilm. Vellavet, flotte billeder, god historie, acceptabelt skuespil, sjove gags og fyldt med verdenskendte skuespillere … i Frankrig. Vil specielt fremhæve Jean-Paul Rouve der blandet andet har brilleret i La Vie En Rose – hans præstation som den onde Visir er temmelig fænomenal. Les Nouvelles Aventures D’Aladin er godt skruet sammen og prydet med absolut flotte og gennemtænkte CGI effekter. Filmen har også en del musik og en enkelt danse scene. Ked af at sige det, men fransk rap er altså ikke mere charmerende end den danske eller amerikanske version.

Aladdin og Lampe Ånden. Han er ret tosset, ham Lampe Ånden - Når man har været lukket inde i tusindevis af år har man også ret til at skeje sig lidt ud. Her med lidt rap.
Aladdin og Lampe Ånden. Han er ret tosset, ham Lampe Ånden – Når man har været lukket inde i tusindevis af år har man også ret til at skeje sig lidt ud. Her med lidt rap.

Mais, pour quoi tu m’as dit le film a des problèmes?

Filmens målgruppe syntes at være drenge mellem 13-16 år. Børnefilm er den ikke. Ord som laske-pik bliver blandt andet brugt om Aladdins bedste ven. Les Nouvelles Aventures D’Aladin forsøger at spænde bredere end blot at appellere til tween og teen drenge. Den forsøger også at nå fædrene. Der er flere gange temmeligt avancerede dialoger, der tydeligvis skulle tilfredsstille et mere voksent publikum. For eksempel en afgørende scene i et mørkt rum med episk dialog fra Georges Lucas’ Imperiet Slår Igen fra 1980. Men kender drenge født efter år 2000 Star Wars’ universet så godt, at man kan delvist bygge en film på det? Man føler flere gange tråden knækker. Det hele ender med at virke om en frisk og naiv omgang halv-til-hel underholdende larm.

Les Nouvelles Aventures D’Aladin er ikke nogen dårlig film i sig selv. Vil anbefale denne lidt skønne franske titel til drenge mellem 13-16 år – helst i selskab med en far. Filmen blev set på originalsproget med Engelske undertekster.

Et lille familie billede. Aladdins ven Khalid, Sultanen og Visiren.
Effekter:5 out of 6 stars (5,0 / 6)

WalkThisWay-banner