Sleepy Hollow – Sæson 1

En legende er vågnet af sin søvn
Sleepy Hollow er en serie, der er betragtet som en moderne genfortælling af novellen fra 1820, ”The Legend of Sleepy Hollow”, skrevet af Washington Irving. Flere tilhængere til gyser- og spændingsgenren husker Sleepy Hollow på lærredet som Tim Burton filmen fra 1999, men disse skal ikke sammenlignes eller sætttes overfor hinanden da de begge byder på hver sin fortolkning og tilgang til Washington Irvings roman. Sleepy Hollow serien er en blanding af gys, spænding, krimi og humor under ét tag, som giver dynamiske afsnit der veksler mellem intense, skræmmende scener og morsomme kommentarer fra den ene hovedperson, IChabod Crane, der spilles af Tom Mison som står overfor Nicole Beharie, begge hidtil relativt ukendte skuespillere som her får sine gennembrud og med god grund, da begge spiller godt.

b1

Mørket lurer i Sleepy Hollow
I Sleepy Hollow møder vi den unge politibetjent Abbigail Mills, som er ved at gøre sig klar til at forlade Sleepy Hollow for at gøre karriere hos FBI i Quantico, da hun og hendes mentor, Sherif Corbin bliver kaldt ud til en gård, hvor ejeren siger at der foregår noget mystisk. Her møder Abbigail for første gang den hovedløse rytter, som slår Corbin ihjel ved intet mindre end at dekapitere ham. Samtidig vågner en mand i en hule i den anden ende af Sleepy Hollow og det går snart op for manden at han ikke er i det århundrede han husker. Han er i nutiden og hurtigt bliver han interessant emne for politiet og Abigail Mills, fordi han ikke ved hvordan man agerer i det 21´ende århundrede og mindst lige så hurtigt går det op for Abigail, at der er noget større ved denne underlige mand, som påstår at han er fra 1800-tallet og hedder Ichabod Crane, og inden de to får set sig om, er de involveret i en sag der skal stoppe jordens undergang.

b2

.Something old, something new..
Sleepy Hollow starter ud med en fantastisk første episode, som giver lyst til at se mere og allerede efter to afsnit står det klart at man ikke ender med at gå fra sofaen med en skuffet fornemmelse. Plottet med at en ældgammel historie fra 1800-tallet spiller sammen med nutiden, er ikke et nyt fænomen, men måden det udføres på, går det svært ikke at ville se mere og finde ud af hvordan det hele ender. Sleepy Hollow seriens røde tråd er baseret på en historie som mange kender, nemlig historien om de fire ryttere som varsler begyndelsen på jordens undergang, sammen med overtro og fantasi som var normale ideer og forestillinger om det onde i verden i 1800-tallet. Sleepy Hollow er samtidig krydret med humor som er baseret på at Ichabod er fra et andet århundrede og derfor ikke forstår og til tider forfærdes over hvordan livet leves i nutiden og hvilke værdier der følger med. Derudover er der flere scener som er mesterligt forstyrrede og virkelig en fryd at opleve, fordi at de er lavet så godt at disse sekvenser kan fremkalde utvetydige fornemmelser i kroppen når man ser scenerne, hvilket gør dem nærmest kunstneriske.

b3

”glæder mig til næste sæson!”
Tilsammen giver det en fantastisk serie, som man, hvis man er til universer med overtro, gys og spænding, er nødt til at se. Og jeg kan kun varmt anbefale den som en kanon serie, hvor jeg glæder mig til næste sæson. Det eneste der dog skal siges, er at det til tider ser ud som om at de glemt at redigere nogle af scenerne, sådan at det virker som om det er de lidt mere rå klip der er blevet brugt og for nogle kan det have en hvis betydning, men samtidig er det heller ikke noget man lægger mærke til sådan lige, men alligevel skal det nævnes, da jeg mener at det trækker en smule ned, fordi det tager lidt fra den ellers ret høje standard der er i klipningen af scenerne, men bortset fra det, er Sleepy Hollow en serie du ikke vil fortryde at du har set.

Billede:4 out of 6 stars (4,0 / 6)