Papa ou Maman

qaq

En fredfyldt skilsmisse

Ægteparret Florence og Vincent er begge enige om at deres ægteskab har nået sin ende. Gnisten er væk, og de lever bare som gode venner der deler hus. De vil stadig være på god fod, og foretage skilsmissen i god stemning, så deres tre børn ikke kommer i klemme. Forældreretten skal deles 50/50, og alt er godt. Ja altså lige indtil begge forældre får tilbudt en forfremmelse på arbejde, der betyder de er nødt til at rejse til udlandet. Uheldigvis får de begge beskeden den samme dag, og planlægger, at den anden så må tage børnene mens de er væk. Og så bryder krigen ud.

1

En ikke så fredfyldt skilsmisse

Hos advokaten får parret at vide, at hvis de ikke selv kan finde ud af hvem der skal have børnene boende, så skal børnene selv vælge. Og så bliver de beskidte kneb taget i brug. Både Florence og Vincent forsøger at overtale deres børn til at vælge den anden. Det starter forholdsvist uskyldigt med ting som: ”Hvis du skal bo hos mig, så kommer du til at stå for madlavningen”. Men eskalerer meget hurtigt ud i totalt absurde og terroriserende handlinger, som at møde fuld op til sin teenagedatters klassefest, eller peberspraye sin søn i øjnene til selvforsvarskursus.

2

Stille humor med alvorligt budskab

Filmen er en fransk komedie, med en hyggelig underspillet humor. Den er fyldt med små sjove scener, som desværre hurtigt bliver lidt kedelige, da de er ret ens. At hele filmen handler om deres, til tider ret grove, forsøg på at få deres børn til at hade dem, er mere end de 85 min. filmen varer kan klare. Heldigvis dukker der også et mere alvorligt budskab op, efterhånden som filmen skrider frem. Filmen er meget mørkt filmet, især de indendørs scener der er i Florence og Vincents hjem er så mørke, at det til tider er svært at se alt der foregår. Skuespillerne gør et godt stykke arbejde. Der er hele filmen igennem kun fokus på ægteparret, resten af rollerne er kun baggrund. Er du til hyggelig uforpligtende fransk humor, så kan du give denne film en chance.

Filmen er også udgivet på platforme som iTunes, Amazon, Google Play, Filmin, Flimmit, Universciné m.fl.

WalkThisWay-banner