News From Planet Mars

Marsbanner

Nyt fra Dominik

Filmen, News From Planet Mars er en fransk komedie der originalt går under navnet Des Nouvelles de la Planète Mars så dagens lys til den internationale film festival i Berlin i 2016, også kendt Berlinalen. Den er instrueret og delvist skrevet af den tyskfødte franskmand, Dominik Moll der har skabt sit navn i filmverden ved at være nomineret til Palme d`Or ved Cannes Film Festival for både filmen Lemming og filmen Harry, He´s here to help der i øvrigt gjorde at Dominik vandt en César Award for bedste instruktør i 2001. Nu er han efter godt fem års pause fra spillefilmsverden, men som forfatter på serien The Tunnel, kommet igen med News From Planet Mars.

1

Fra asken i ilden

Phillipe Mars er en fraskilt familiefar til en datter som er en anelse for dedikeret til hendes arbejde og en søn som for alvor forsøger at finde sin identitet. Begge børn bor hos Phillipe, da ekskonen er journalist og har størst fokus på sin karriere og udover de udfordringer som to børn i teenagealderen kan give, har Phillipe samtidig en halvtosset søster der er kunstner og han er typen der så gerne vil forsøge at gøre andre tilfredse at han ofte helt glemmer sig selv. På arbejdet får han til opgave at overvåge en af de ansatte, Jerome, og det sætter gang en lavine af vanvid, da Jerome pludselig mister fatningen og efter at være blevet anbragt, opsøger Phillipe og vender op og ned på hans liv, på en måde så Phillipe bliver nødt til at begynde på at agere ud fra hvad han selv ønsker for at det hele ikke skal gå helt galt.

2

Meget fransk komedie

I News From Planet Mars er det meget tydeligt at filmen er fransk fordi den bruger meget tid på at ridse scenariet op og flere gange vil man måske næsten mangle stemningsmusikken som man er vandt til fra de amerikanske komedier, men der er stilhed. Nogle gange en pinlig stilhed, men det er blandt andet noget af det som ikke er ukendt i den franske filmverden, netop at man tør lade stilheden arbejde for sig selv. Det langsomme tempo og underspilningen af karaktererne sammen med stilheden, gør det meget tydeligt at filmen er fra Frankrig, men det betyder bestemt ikke at den ikke er morsom, for der er mange sjove elementer i News From Planet Mars. Samtidig er der flere steder hvor det bliver illustreret nærmest symbolsk hvad der sker inde i Phillipes sind og det kan få filmen til at virke en anelse syret, men det giver alligevel en god dybde for det gør at situationen hele tiden analyseres gennem filmen via Phillipes tanker og det bidrager med en interessant facet.

WalkThisWay-banner