Udgiver: Paramount Pictures
Produktionsår: 2017.
Censur: 15 år.
Anmeldt af: Mia Christensen.
Release: 1. februar, 2018.

Hemmelighedsfuld afsløring

Mother er instrueret af instruktøren bag blandt andre Black Swan og Noah, hvilket har givet publikum en del at forvente og der har været store spørgsmål om hvad Mother havde at byde på. Traileren som blev sendt ud var meget hemmelighedsfuld og efterlod publikum med et hav af spørgsmål, da den ikke gav noget prej om hvilken retning den nye film ville tage. Dette var med til at skabe en spændthed omkring hvad der mon skulle ske, hvilket var med til at give filmen en del omtale idet flere gisnede om plottet og ikke mindst symbolikken, da symbolik i høj grad har spillet en stor rolle i Darran Aronofskys tidligere film.

M1

Fra orden til kaos

I Mother møder vi en ung kvinde og hendes mand som er flyttet ind i et gammelt hus på landet hvor hun går og sætter huset i stand imens han forsøger at skrive den næste store bog i sit virke som forfatter. En dag ankommer en mand og han får lov til at bo hos parret og kort efter dukker hans kone op, og de er ret anmassende. Dette bliver især slemt da de mister deres søn og deres slægtninge mere eller mindre overtager huset. Til sidst får kvinden nok og smider dem på porten og kort efter bliver hun gravid. Dette inspirerer hendes mand og hans værk tager pludselig fart og værket bliver hurtigt en succes, men ikke succes i en form som hun ønsker da det begynder at tage overhånd.

M2

Referencetung og dyster

Mother er i den grad en film der skiller sig så markant ud at både plot og mening er svær at forklare, da det skal opleves før end man får en forståelse for hvad filmen handler om. Instruktøren selv har talt om en tolkning der går på kunstneren og hans muse, eller ødelæggelsen af moder jord. Dog indeholder Mother væsentligt tunge bibelreferencer, som kan give an anden tolkning med et langt større bibelsk islet, hvor Darren Aronofsky endnu engang slår fast at han er ganske velbevandret i de bibelske historier. Den tunge referencemængde er også den som i særdeleshed har splittet kritikerne da den gennemsyrer filmen i en sådan grad hvilket for nogle kan virke en anelse for religiøs, imens andre har en anden mening og tolkningsvinkel. På den måde kan man argumentere for at Mother understreger det den skal, nemlig at kunst lægger op til mange forskellige fortolkninger og ikke nødvendigvis er elsket af alle, hvilket gør filmen ganske unik.

M3

Surrealisme og lige på

Mother har også en anden facet som gør at den står helt for sig selv, da den er meget direkte på samme måde som blandt andre den omdiskuterede Antichrist og Irreversible der begge bevæger sig hen mod goregenren på en næsten for direkte vis i forhold til at det er fiktion. Mother har så taget skridtet videre og har blandet surrealisme sammen med den direkte form, hvilket for det til at stikke helt og aldeles af både plotmæssigt og i den måde Mother er vist på. Det kan for mange virke grænseoverskridende og det er også noget af det som kritikerne har givet Mother hug for, idet den nærmest kører så meget af sporet at man som publikum ikke kan følge med. Én af de danske kritikere har udtalt at det er som at se en Lars Von Trier film på speed og det er en ret rammende udtalelse. På den måde er Mother både fascinerende, symbolsk, smuk, eftertænksom, grænseoverskridende og grotesk, hvilket gør den til et kunstværk mere end en film, omend et kunstværk som de mere sarte sjæle nok ikke bør kaste sig ud i, men ikke desto mindre er det en helt anderledes måde at sammensætte et filmkunstværk på som i hvert fald på ingen måde er set før.

Tusind tak til Paramount Pictures / Pr Nordic.