Mork and Mindy

dsdsd

En bizar vinder

Mork and Mindy fra 1978 er en anderledes serie som forsøger at blande komedie med en smule sci-fi, for at skille sig ud og prøve noget anderledes. Her ser vi Robin Williams i hovedrollen som Mork og vi får muligheden for at se hvordan han blev til den brilliante skuespiller, som flere generationer har haft fornøjelsen af at opleve. Da Mork and Mindy rullede over skærmen på ABC første gang blev den et hit med det samme og den amerikanske befolkning tog så godt i mod den at den lå som nummer 3 over de bedste serier i USA efter første sæson.

1

Mork er fra Ork – Mindy er fra jorden

Mork and Mindy fortæller historien om rummanden Mork fra planeten Ork, der bliver sendt til jorden for at undersøge mennesket og dets adfærd, som er maget anderledes i forhold til Orks levevis. Den første Mork møder på jorden er den unge kvinde, Mindy, som vælger at lade Mork bo hos sig, så han kan lære om livet og skikkene på jorden. Mork er meget anderledes og derfor er der meget han skal lære om jordboernes liv. I første sæson går det meste af historien på at Mork skal lære noget nyt hver dag og ikke mindst lære at begå sig uden at vække opsigt som en outsider. I anden sæson bliver det mere og mere hverdag hos Mork og Mindy og resten af serien følger vi roligt deres nye hverdag og Morks voksende forståelse for jorden og dens beboere. Samtidig ser vi hvordan venskab og kærlighed opstår på trods af alle de forskelligheder der følger med når man kommer fra to forskellige planeter.

3

Dobbelt op på udvikling

I første sæson er der et højt tempo og endda lidt for højt, hvor det primært kører på at Mork kommer med en masse one-liners og hurtige svar på alt. Der er mange falde-på-halen-jokes og små ordspil, som er det der skal bære afsnittene, hvilket bliver lidt for meget i sæson 1 fordi det bliver for meget for hurtigt, men samtidig skal det siges at det er det, der solgt serien til at begynde med. I sæson 2 har de sat tempoet lidt ned og alle jokes handler ikke om at Mork er fra rummet og ikke forstår jordens liv, hvilket gør at serien modnes og bliver hyggelig. Samtidig ser man hvordan Robin Williams igennem serien vokser fra at snakke hurtigt og med mange stemmer til at bruge sin mimik mere og undervejs bliver hen til den skuespiller, som vi alle elsker at se på skærmen.

2

Feel free to drop inn

Alt i alt er Mork og Mindy en virkelig hyggelig serie med elementer som er brugt i de klassiske serier som Cheers og MASH, hvor der er flere små jokes og ordspil. Samtidig har Mork og Mindy den kvalitet som mange nyere serier ikke byder på, nemlig at du kan springe ind hvornår det skal være og hygge med, for der er ikke nogen fastlagt kronologi som skal følges og det gør Mork og Mindy utrolig nem at se med på, uden at skulle forstå de enkelte karakterer. Det der dog trækker lidt ned, er tempoet i sæson 1 og så er det de to skuespillere der står bag hovedrollen, som bærer serien, da det ikke er særligt mange af de andre i serien der har særlig overbevisende talenter at byde ind med og det trækker naturligvis noget ned.

Serie:4 out of 6 stars (4,0 / 6)