Californication – The Complete Series

serie

Sæson 1.

Californication… Fade in…

Hank Moody (David Duchovny) er en tidligere succesfuld forfatter, der nu lider af en skrive blokering, hans største værk til dato – ‘God Hates Us All’ blev en kæmpe succes og der blev lavet en film efter den, noget være lort ifølge hans mening en kæmpe succes ifølge tilskuerne. Hans skrive blokering gør det svær for ham med hans forhold til eks kæreste Karen (Natascha McElhone) som nu er forlovet med en forretningsmand. Han har selvfølgelig også en teenage datter Becca (Madeleine Martin) som han skal prøve at være et godt forbillede for. Derudover i denne serie følger vi også Charlie Runkle (Evan Handler), hank’s agent som bare venter på noget nyt fra ham, han kan få lov til at sælge så pengene kan komme ind på kontoen. Charlie har også nogle problemer i livet, han og konen Marcy (Pamela Adlon) har tabt gnisten og kæmper med deres forhold og da hun finder ud af at han har haft en affære med hans nye sekretær vil hun også prøve hende, det er jo kun rimeligt.

Sex, alkohol og mere sex. I seriens første sæson møder Hank en ung attraktiv kvinde ved navn Mia (Madeline Zima) i en boghandel og tager hende med hjem har en omgang smertefuld sex for hans vedkommende. Men hvad han ikke ved er at hun er mindre årig og for at det er helt slemt så er der karens nye kæreste’s datter og bliver nu afpresset af hende..

c2

Sæson 2.

Rock’N’Roll, kærester og bøger.

Hank bliver kontaktet af Rock’N’Roll legenden Lew Ashby, han vil gerne at han skriver en bog der omfatter hans vilde liv med narkotika, damer og vilde fester. Hank mangler penge og går derfor med til at gøre det, men det er ikke det nemmeste at skrive om. Samtidig prøver han og Karen at finde ud af hvor det hele gik galt for dem så de måske kan finde sammen igen. Becca får sin første kæreste og er ovenud lykkelig, det samme kan man ikke sige hank er og dummer sig også hen ad vejen en gang eller to. Charlie bliver fyret fra agent firmaet efter et par uheldige episoder på arbejdspladsen og begynder som manager i porno branchen, imens har Marcy et kæmpe narkotika misbrug og ender med at hun må komme på afvænning – igen.

Imens alt dette sker har Hank skrevet en ny bog, som han rigtig gerne vil ha at Karen læser, men den bliver på mystisk vis væk og efter nogle uger har Bills datter Mia skrevet en af årets største bøger hvor filmrettighederne også er solgt og skal nu ud på bog signerings tur. Hank konfrontere mia med dette, men hun afpresser ham endnu mere for hun ved at hvis Karen finder ud af at de to har været sammen vil han ikke få en chance mere for at de skal finde sammen igen.

Sæson 3.

Skoletid og Rick Springfield.

Karen bliver tilbudt et job i New York som hun simpelthen ikke kan afslå og tager derfor afsted så hurtigt hun kan og overlader ansvaret for Becca til Hank – dum ide. Hank kommer til en fest hvor han uheldigvis drikker forfatteren Richard Bates så fuld at han er nød til at gå på afvænning og kan nu ikke undervise sin klasse mere. Så derfor tager han imod tilbuddet hvor han skal undervise unge mennesker i at skrive, men lære livet er ikke lige ham, da han finder ud af at en af hans elever prøvede at begå selvmord efter den først elev samtale. Derudover indleder han ikke bare et forhold men hele tre, en med hans lære assistent, en med en elev og en med skoledirektøren’s kone.

Charlie Marcy skændes en del nu hvor de skal skilles og prøver at komme af med deres hus, men må uheldigvis stadig bo sammen da ingen af dem har råd til at flytte, i mellem tiden får Charlie en kæmpe klient i hus og det er ikke hvem som helst det er selveste Rick Springfield. Hvad værre er for ham er at Rick Springfield er Marcy’s teenage fantasi og indleder et rimeligt sexuelt forhold til ham. Becca har ændret sig meget på det sidste og ser meget op til en af hendes veninder Chelsea som har prøvet lidt af hvert, men ikke på den gode måde nu må Hank og Karen stå sammen for at stoppe dette vanvid.

c3

Sæson 4.

Og sandheden skal gøre dig fri.

Efter Hank overfaldt en betjent og Mia’s manager i slutning af trejde sæson på grund af at. de sagde de ville afslører sandheden om hvem der skrev bogen ‘Fucking og Punching’, kom han i fængsel. Nu er han ude igen og opdager at sandheden er kommet ud og han er blevet lidt berømt efter denne lille sexskandale, men han er også hadet af personerne nærmest ham, især Karen og Becca der ikke vil have noget med ham at gøre. Derudover er han blevet sigtet for voldtægt af mindre årige og må nu kæmpe med alt den charme han har tilbage, men hvor går grænsen for charme når ens advokat er sindsyg lækker?

Efter er Charlie har påpeget at kvinder godt kan lide man er lidt trimmet i de nedre regioner, beslutter han sig for at prøve, men det får fatale konsekvenser og må en tur på skadestuen. Der finder han ud af hans vasektomi han fik lavet får nogle år siden ikke var en succes og nu er han muligvis far til Marcy’s ufødte barn uden at vide hun er gravid.. Hank bliver tilbudt to jobs, den første opgave er at omskrive dialogen i en politi zombie film, men sætter det hele over styr da den kvindelige hovedperson er meget interesseret i lidt privat undervisning af hendes ynglings forfatter. Det andet job er at skrive film manuskriptet over hans bog og liv ‘Fucking and Punching’, men også dette går fuldstændig galt da det ender med at rigmanden der vil stå for filmen dør på grund af for meget sex.

Sæson 5.

Samuraier, tv serier og dumme kærester.

I slutningen af sidste sæson blev Hank Moody erklæret skyldig i at have sex med mindre årige, han undgik fængsel, men fik en masse samfunds tjeneste. Derefter forlod han Californien og tog tilbage til New York, der er nu gået et par år hvor han har levet der. Vi møder ham på en fin restaurant hvor han sidder med sin kæreste og der bliver snakket fremtid, men som vi kender ham går det ikke godt og han sidder tilbage med en drink i skødet og nu er der endnu en kvinde der hader ham over alt på jorden, det er vidst perfekt at tage et væk et stykke tid og hvor skal det mon være? Ja selvfølgelig Californien. På vejen tilbage i flyet snakker han med en meget sød dame og det udvikler sig selvfølgelig men inden det kulminere bliver de dog stoppet. Da han kommer til L.A finder ud af at Becca har fået en ny kæreste som hun mødte på skolen, han falder ikke i god jord ved Hank, der er bare noget ved den nye fyr han ikke kan udstå.

Hvad han ikke kan se, er at hendes kæreste minder om ham selv dengang han var i 20’erne. Charlie har skaffet ham et job ved Rapperen samurai Apocalypses, det er virkelig ikke noget han gider, med samurai tager ikke imod afslag. Charlie bliver fyret som agent og ven af hank efter han får en ny klient han ikke kan udstå, og for det ikke skal være det eneste har Charlie en lille ting kørende med babysitteren der passer Hank’s og Marcy’s dreng..

c4

Sæson 6.

Opera, afvænning og en død rockstjerne.

Hank bliver konfronteret af Karen, Becca, Charlie og Marcy efter han i et stykke tid er begyndt at drikke en del og det køre ikke rigtig for ham. De får ham overtalt til at tage på en afvænnings klinik så han kan finde sig selv igen. På afvænnings klinikken møder han Faith (Maggie Grace) en smuk ung pige der er endt der efter hendes kæreste døde, det viser Sig at han var en kæmpe rock stjerne og hun var hans muse. De får lov af klinikken at tage afsted fra klinikken til begravelsen, for det er måske det faith har brug for en sidste gang at sige farvel. Men gamle vaner er nemme at falde tilbage i og lige pludselig er whiskyen og smøgerne fremme igen. Han bliver her tilbudt at skrive en rock musical over hans film ‘A Crazy Little Think Called Love’, sammen med rock stjernen Atticus Fetch. Marcy bliver skilt fra hendes nye mand Stu og går ind i en fase hvor hun hader alle mænd, men lige pludselig går det for vidt og hende og Charlie finder ud af at de stadig elsker hinanden og vælger derfor at blive gift på ny.

Efter Hank siger at Becca skal smide hendes roman ud fordi den er dårlig, bliver der kold luft i mellem dem, med det betyder ikke at selvom man er forfatter så kan man ikke kan lave dårlige ting og det opdager han selv. Men Becca beslutter sig for at tage på en rejse til Europa for at finde sig selv og måske noget hun kan skrive om. Charlie lyver sig til at være bøsse for at få en kæmpe klient i hus, men det ene før til det andet og lige pludselig står han i et par situationer han aldrig havde drømt om, hvad skal han nu gøre? Sige sandheden og miste jobbet? Eller gøre hvad der skal til og få den hæder han har fortjent?

Sæson 7

Familie eller karriere?

Hank forlod i slutningen af sjette sæson at køre jorden rundt sammen med rock stjernen Atticus Fetch, fordi han kunne mærke han ikke kunne undvære Karen, men da han kommer frem opdager han, at hun ikke er hjemme fordi hun har noget kørende med en fra hendes yoga hold. Så han får et arbejde som forfatter på en tv-serie for at imponere hende og måske vinde hende tilbage, men lige pludselig står der en ung mand der påstår at han er Hank’s søn da han gjorde hans mor gravid for 20 år siden. Sønnen Levon er måske ikke helt normal og har brug for en faderlig figur at få ham på rette vej, men om Hank er den rette tja…. Det må tiden vise. Charlie og Marcy har lidt problemer med økonomien, og det går udover sexlivet. Men da de bliver tilbudt en masse penge for at Marcy vil være sammen med Stu bare en sidste gang, siger de efter et stykke tid ja, men fortryder hurtigt men der er skrevet under på kontrakten.

Karen kommer ud for en slem bil ulykke og det sætter tankerne i gang ved Hank, hvad er det dog han har gjort siden Karen og Becca hader ham sådan, hvis bare det hele kan laves om. Becca kommer tilbage fra hendes rejse og bliver smidt ind i alt rodet med hendes nye halv bror og Hank’s nye familie, hun har også selv en kæmpe nyhed der forandre det hele og som gør at Hank nu må til at tænke sig om hvad han vil satse på familien eller karrieren .?

c1

Nærmest poetisk

‘Californication’ er en tv serie der er er skabt af Tom Kapinos, som tidligere i hans karriere var med til at skrive hit serien ‘Dawson’s Creek’, hvor hans masse unge stjerner faktisk fik deres gennembrud inden for Hollywood. Han er både forfatter og instruktør af denne serie som alle virkelig burde se, ihvertfald alle over 15 da der er sex ,stoffer og alkohol i masse vis. Men ‘Californication’ er hans egen serie og blev en kæmpe succes. Serien er på hele syv sæsoner en ottende var planlagt, men blev aflyst. Serien havde premiere på kanalen showtime den 13. August 2007 og sluttede med sidste afsnit den 29. Juni 2014. Serien har vundet utallige af priser, herunder både en Emmy, en Golden Globe og nomineret til mange mange flere. Serien’s hovedperson Hank Moody spilles af David Duchovny som vi kender fra ‘X-Files’ succes tv serien som kørte fra 1993 og frem til 2002, der blev yderligere lavet to spillefilm over serien og faktisk er der ved at blive lavet en ny sæson af ‘X-Files’ som kommer i 2016. Men han ligner sig selv fra første gang man så ham i ‘X-Files’.

David Duchovny gør det rigtig godt som den dame glade forfatter Hank Moody, om med alt den charme han har, vinder han sig ind i alles hjerte lige meget hvor langt ud han kommer, for vi ved at han gør det i den bedste mening… Sikke en fantastisk præstation. Han vandt også en Golden Globe for den første sæson af serien. Hank Moody har det med at bande en del i serien og hans foretrukne ord er selvfølgelig motherf*cker, som han gør lidt til sit mærke, da han gå op i en høj tone og trækker det lidt ud.

Hele settet er castet perfekt og der er unikke skuespillere der virkelig giver sig 100 procent så man er med dem hele vejen. Man både griner, græder og føler sig som et medlem af den mærkelig gruppe. Men alligevel kan man ikke andet end at elske dem efter alle de timer man har tilbragt med dem.  En sjov fakta: Pamela Adlon var faktisk tiltænkt rollen som Karen, men hun ville hellere have rollen som Marcy Runkle.
Serien er bestemt en man ikke må snyde sig selv for, den kan godt være lidt hård at starte på, men den kommer virkelig ind på en hårdt bagfra. For alle vil kunne finde en smule af sig selv i en af karaktererne. Og hvis man kunne lide tv-serierne ‘Weeds’ eller ‘Entourage’, er dette simpelthen ikke en serie man må gå glip af. Når man så er færdig med denne serie ved du ikke helt om du skal grine eller græde, for det er lige pludselig en del af dit liv der er forbi. Serien er proppet med masser af gæste skuespillere der har en mere vanvittig rolle end den forrige, utroligt underholdene.
Serien har en perfekt afslutning den er nærmest poetisk, og der køre en masse billeder af settet imens der køre et nummer i baggrunden af selveste Sir Elton John. Man sidder tilbage med gåsehud og overvejer om man skal starte forfra bare for at hænge ud med dem lidt længere. Og det er nok også derfor den blev aflyst. De kunne se, at her ville være et godt sted at stoppe inden den blev kørt for langt ud.

Så hiv en måneds tid ud af kalenderen, anskaf dig serien og sæt dig tilbage og bliv opslugt af alle sæsoner.

Og dermed er der kun at sige… Fade out…

Serie:6 out of 6 stars (6,0 / 6)