Black Sails – Sæson 1

Arrrrgh! You Lobbers!!

Black Sails er en slags spin-off serie på den verdenskendte novelle Skatteøen, hvor der er fokus på piraten Kaptajn Flint, der i Skatteøen er en af de større karakterer. Black Sails´ hovedperson, Kaptajn Flint spilles af Toby Stephens, som er en skuespiller der har optrådt i meget små roller i et hav af forskellige serier og før 2005 blev han også set i flere film, men nu er han tilbage og har indtaget roret i Black Sails. Resten af crewet er relativt ukendte og der er derfor ingen kendisser, som virker som et trækplaster og det er derfor op til historien at stå alene.

1_1

Yo ho! Yo ho! A pirates life for me!

Black Sails som oprindeligt så dagens lys på HBO, er en af de serier hvor man følger dagligdagen hos Kaptajn Flint og hans mænd cirka 20 år forinden novellen Skatteøens begyndelse. Her tager den frygtede pirat Kaptajn Flint en ung mand til sig og man følger deres indbyrdes forhold, altimens krigen mellem piraterne og resten af verden langsomt spidser til. Det som overordnet er plottet for Black Sails er jagten efter et spansk skibsvrag som efter sigende skulle bære på en masse rigdomme, som piraterne gerne vil have fingrene i, men undervejs kommer ind under huden på ”the pirate life”.

2

Anderledes men mangelfuld

Som sådan giver Black Sails et godt indblik i piratens verden, i hvert fald den fiktive pirat, som vi kender den fra eventyrerne. Og der er også både nøgenhed og blodige fægtekampe, som giver liv og skaber en smule action i serien, men når det så er sagt, så synes jeg at den havde en svag effekt, for selvom selve plottet kunne være rigtig fedt, synes jeg at det er fortalt på en lidt kedelig måde og jeg savner også noget mere energi end serien egentlig byder på. Alt i alt er Black Sails en fin serie og det som gør den anderledes i forhold til så mange andre serier er at den finder sted i et andet univers end de universer som sierefolket generelt bliver præsenteret for, men eftersom at der ikke er mange serier af typen som Black Sails, betyder det ikke at kravene skal sænkes til at man skal underholdes, men når det så er sagt, så er den anderledes og derfor et kig værd.

Sæson:3 out of 6 stars (3 / 6)

TUSIND TAK TIL FOX-PARAMOUNT HOME ENTERTAINMENT/PR NORDIC.