American Gigolo

AMERICANbanner

Forgængeren til Pretty Woman

American gigolo er en spektakulær film fra 1980, hvor man får æren af at se en meget ung Richard Gere indtage hovedrollen som escortmanden Julian fra Los Angeles. Her får man både sex action, smukke kvinder og komplicerede forhold alle sammen i en gryde. Der er flere elementer som senere er gået igen i andre film, som eksempelvis Pretty Woman, hvor Richard Gere pudsigt nok også har en af hovedrollerne, men i stedet som køber af en escort. Også her forelsker køberen sig i den der købes.

billede 1

Gigolo, forelsket og mordmistænkt på en og samme tid.

I American gigolo møder vi Julian, der har det hele kørende for sig som escortmand. Han har en god og loyal kundekreds, men tager i nødstilfælde nye kunder ind. En aften møder han den smukke Michelle, som han ikke kan få ud af hovedet, også selv om det egentlig er imod hans politik at forelske sig i en kunde. Michelle er samtidig meget varm på ham og i begyndelsen køber hun sig til hans ydelser.

Dog viser det sig at Michelle er sammen med en meget anerkendt politiker, hvilket gør at hun ikke bare kan forlade ham, og det gør Julians og Michelles forelskelse til en hemmelig affære. En aften bliver han kaldt ud til et job, hvor en anden har meldt sig syg og umiddelbart virker det ikke så slemt, men da han kommer ud til kunden, viser det sig at være mere groft end han havde forventet, men han tænker ikke mere over sagen. Da han ser et udklip i avisen om at hende, som han havde ”betjent” er død, bliver han lettere chokeret, men lægger ikke mere i det, før end politiet begynder at opsøge ham og det viser sig at han er mistænkt i sagen om kvindens mord. Herefter begynder hans kamp for at bevise sin uskyld, samtidig med at hans affære med Michelle.

billede 2

Skelsættende men ikke ny.

Hvis man havde set American Gigolo før mange af de andre film som senere hen er kommet med lignende scenarier, så har det været en virkelig fed, anderledes og banebrydende film, også fordi at det ikke er en kvinde men en mand, der sælger sig selv. I dag vil den nok ikke løfte mange øjenbryn og det spektakulære er for længst forsvundet, men hvis du alligevel vil se en banebrydende kærligheds-action film fra 1980 med et twist, så er American Gigolo et virkeligt godt valg.

Købt af kvinder (1980) on IMDb