A Thousand Words

WORDSbanner

Instrueret af Brian Robbins der er kendt for tv-serier som ”What I like about you”, ”Smallville” og ”One Tree Hill”

Sælg varen – scor kassen
Jack McCall (Murphy) er en hurtigtsnakkende forlagsredaktør der bekymrer sig en hel del mindre om folks følelser og ønsker, end han gør om nemme og hurtigt tjente penge. Han er kendt for at kunne overtale enhver klient til at udgive deres bog på hans forlag, og det ved han godt selv. Om løfter der bliver givet også bliver holdt er kun i bagatelafdelingen, og McCall skøjter gennem livet med stor succes. Lige indtil han giver et løfte han ikke kan holde til den forkerte mand.

A THOUSAND WORDS

Pas på hvad du siger –
eller retter hvor meget du siger! Da Jack må trække et løfte i land han har givet til en guru, begynder hans liv at ændre sig hurtigt. Næste dag står der pludseligt et stort træ i hans have. Træet har 1000 blade, og for hvert ord McCall siger falder der et blad af. Ligesom et træ ikke kan leve uden blade, må også McCall sygne hen i takt med at træet gør det. Med livet i hænderne er det nu nødvendigt at holde sin mund lukket, og McCall må tage hele sit liv og sine værdier op til revision hvis han skal overleve.

Dejlig afslappet humor
Eddie Murphy er blevet mester i at levere film der er virkeligt morsomme, men som bestemt også har et lille budskab gemt i sig. Det er ikke nødvendigvis de helt dybe ting, men til gengæld ting som vi kan relatere til i hverdagen. Således også denne film. Vi får dejlig tilbagelænet humor, hygge-humor om du vil. Den slags hvor man sidder med et stort smil på, men samtidig ved, at jeg er nødt til at tage stilling til nogle ting i løbet af filmen. De andre skuespillere i filmen gør et godt stykke arbejde, men er på en eller anden måde statister alle sammen. Det hele drejer sig om Murphy, og det synes jeg godt han kan bære. Selvom hele rammen for filmen er østlig religions tanker og guru-filosofi synes jeg ikke det på nogen måde påvirker handlingen, og man kan sagtens se filmen uden at være hverken enig eller uenig i disse meninger.

Jeg nød filmen og vil derfor give den

Anmeldt af Judith Hedager.