Om filmen
Suzume, en 17-årig pige, der bor i en stille by i Kyushu, møder en ung mand på en rejse, hvor han “leder efter døre.” Suzume følger ham til en forfalden bygning i bjergene og finder en fritstående, uberørt dør, som om den alene var blevet skånet fra ødelæggelse. Suzume føler sig draget af en usynlig kraft og rækker ud mod døren. Snart begynder døre over hele Japan at åbne sig én efter én. Disse døre skal lukkes for at forhindre den katastrofe, der lurer på den anden side. De steder, hun bevæger sig ind i, har en himmel, hvor alle døgnets timer synes at smelte sammen. Kaldet af de mystiske døre begynder Suzumes “rejse for at lukke døre.”
Facts
- Makoto Shinkai nævner novellen ‘Super-Frog Saves Tokyo’ og romanen ‘Kafka on the Shore’, begge skrevet af Haruki Murakami, samt animefilmen ‘Kiki’s Delivery Service’ (1989) som de største inspirationskilder til denne film.
- Når Shinkai enten rejste til landet for at besøge sine forældre eller rundt i landet for at præsentere sine film, bemærkede han flere og flere forladte steder og bygninger i Japan på grund af landets aldrende demografi. Han undrede sig over, hvorfor japanere holder ceremonielle bønner, når bygninger opføres, men ikke når de forlades, i modsætning til hvordan man sørger over mennesker. Dette inspirerede ham til at lave en film om at sørge over steder.
- Scenen, hvor den lille Suzume leger og taler med sin mor om stolen, er direkte baseret på Shinkais eget liv. Når han kom hjem efter arbejdet på filmen, var hans lille datter altid omkring ham og spurgte, om han “allerede var færdig med filmen”. Hans svar var altid: “Nej, ikke endnu!”
Makoto Shinkai:
“Til at begynde med ønskede jeg at gøre denne historie til en film om Suzume og en anden pige på en rejse. Grunden til, at jeg overhovedet ønskede at gå i den retning, var, at jeg personligt følte mig en smule træt af at fortælle den meget traditionelle kærlighedshistorie. Jeg følte, at jeg i ‘Your Name’. (2016) gjorde alt, hvad jeg kunne i forhold til ‘dreng møder pige’ og ‘vil de, vil de ikke, vil de mødes’. Den type romantik er meget relaterbar for de fleste, hvilket er grunden til, at emnet resonnerede med et stort publikum.Personligt, fordi jeg har gjort det så mange gange, ønskede jeg at dreje historien i en anden retning. Jeg ville gå i retning af en mere søsterskabsbaseret fortælling, men jeg måtte ændre det, fordi min producer sagde: ‘Du er måske træt af disse romantiske historier, men dit publikum elsker det.’ For at undgå, at filmen blev for meget en romantik, besluttede jeg at gøre hendes primære interesse til en stol.
Med hensyn til LGBTQ-kommentaren er det ikke noget, jeg bevidst forsøger at skrive eller undgå at skrive. Men med denne film fungerer Suzume som hovedkarakter. Jeg tror dog, det også ville have fungeret, hvis hun havde været en dreng eller non-binær. Det handler ikke nødvendigvis om konteksten af mand/kvinde; det handler om et menneske, der overvinder noget. I mine fremtidige film vil jeg også gerne fokusere på den menneskelige historie frem for at give for meget kommentar til køn eller seksualitet.”
- Mens filmen klarede sig rigtig godt i de japanske biografer og overskred grænsen på 10 millioner solgte billetter, blev den i april 2023 den mest succesfulde japanske animationsfilm nogensinde i kinesiske biografer. Desuden blev den, kun ti dage efter premieren, den næstmest succesfulde japanske film nogensinde i Kina efter ‘Manhunt’ (1976), med en indtjening på mere end 80 millioner dollars. Den blev også den mest succesfulde japanske film nogensinde i Korea med mere end 5 millioner solgte billetter (ca. 39 millioner dollars), hvilket er en milepæl, ingen japansk film tidligere har opnået.
- Dette er den første af Makoto Shinkais film, der er produceret i 2.39:1 billedformat.
- Lockdowns i 2020 inspirerede Makoto Shinkai til at skabe karakteren Souta: Han er en ung, sund, høj og dynamisk mand, men han er fanget i den lille stol. Sådan følte Shinkai sig selv under COVID-19-pandemien.
- Melodien, der spiller i videoen, hvor Daichi går langs broen på vej til Kobe, stammer fra soundtracket til Makoto Shinkais tidligere film, ‘Tenki no Ko’ (2019).
- Mens Tiamat-kometen i ‘Kimi no Na wa’. (2016) og konceptet i ‘Tenki no Ko’ (2019) var idéer, der var påvirket af naturkatastrofer, følte Makoto Shinkai, at han burde “udtrykke den påvirkning, [han] følte gennem jordskælvet og tsunamien, i stedet for at fortsætte med at skildre det som en metafor.” Han frygtede, at folks minder om katastrofen ville begynde at blive “udviskede” med tiden, og ved at skildre jordskælvet og tsunamien i sin film eller roman kunne han dele sine minder med unge, der ikke var bekendte med katastrofen.
- I et interview med TV Asahi nævnte Makoto Shinkai, at pandemien havde en mindre konkret effekt på filmens produktion. Han sagde dog, at “tidens stemning er uudsletteligt indlejret i manuskriptet” og tilføjede, at filmen ville have et post-apokalyptisk tema.
- Den originale japanske titel, som vises på skærmen to gange i løbet af filmen, kan oversættes til ‘Suzumes lukning af døre,’ ‘Suzume låser døre,’ eller ‘Suzumes dørlukning.’ Engelsk titler: ‘Suzume’s Door-Closing,’ ‘Suzume Locking Doors,’ eller ‘Suzume’s Door-Locking.’
- Suzume blev en kæmpe succes i Japan, hvor den var årets fjerdemest indtjenende film. Den blev kun overgået af ‘Top Gun: Maverick’, ‘Jujutsu Kaisen 0′ og ‘One Piece Film: Red’.
- Suzume havde premiere i Japan samme weekend som de amerikanske udgivelser ‘Don’t Worry’, ‘Darling’ og ‘Black Panther: Wakanda Forever’ og overgik dem begge i indtjening. Samtidig blev Studio Ghiblis klassiker ‘Whisper of the Heart’ også vist i biograferne som en genudgivelse.
- Den forladte forlystelsespark i filmen kunne være en reference til ‘Chihiro og heksene’, hvor faren spekulerer i, at den åndeby, de vandrer ind i, faktisk er en forlystelsespark bygget i 1990’erne og senere forladt.
- Titel (DK): Suzume.
- Originaltitel: Suzume no Tojimari.
- Instruktør: Makoto Shinkai.
- Manuskript: Makoto Shinkai.
- Musik: Kazuma Jinnouchi, Radwimps.
- Japanske stemmer: Nanoka Hara, Hokuto Matsumura, Eri Fukatsu, Shôta Sometani, Sairi Itô, Kotone Hanase, Kana Hanazawa, Ryunosuke Kamiki, Ann Yamane, Akari Miura.
- Amerikanske stemmer: Nichole Sakura, Josh Keaton, Jennifer Sun Bell, Cam Clarke, Roger Craig Smith, Bennett Abara, Rosalie Chiang, Allegra Clark.
- Genre: Anime, Action, Eventyr, animation, fantasi, Shōjo.
- Aldersgrænse: 11+.
- Spilletid: 2 timer og 2 min.
- Produktionsår: 2022.
- IMDb Rating: 7.6 / 10 – baseret på 50.000+ IMDb bruger afstemninger.
- IMDb: Suzume no Tojimari
Vi skriver facts om ALLE film og tegnefilm fra alle årtier. Lige fra klassiker, blockbuster film, kult film og til mindre kendte film. Vi vil gerne hele vejen rundt, så godt som det kan lade sig gøre. Vi gør dette ud af stor passion og for at bringe liv til film og tegnefilm, som du måske har glemt, men genopdager igen.
OBS! Vi tager forbehold for stavefejl og tastefejl.
Kilde: IMDb / Billeder: © Toho.