Anmeldelse skrevet af Rasmus Krarup

Musik: Joseph Trapanese

O’Shea Jackson Jr. som Ice Cube
Corey Hawkins som Dr. Dre
Jason Mitchell som Eazy-E
Paul Giamatti som Jerry Heller
Neil Brown Jr. som DJ Yella

Tilbage i 80’erne kom en gruppe drenge fra det barske og kriminelle miljø på banen med et nyt rapkoncept, som senere skulle tage verdenen med storm. Gruppen brugte sine erfaringer, idéer, tanker og frustrationer fra livet i Compton og dannede gruppen N.W.A, som i dag kaldes pioneren inden for gangsterrap. Deres historie er nu blevet filmatiseret.

Straight-Outta-ComptonPIC1

film4halfdiss

Filmen fokuserer på Andre Young (Corey Hawkins), som arbejder som DJ på en natklub, men har store, dog urealistiske drømme og at mixe sange for de helt store stjerner. En dag bliver det kriminelle miljø, politiets racediskrimination og byen Comptons ry for meget for fem drenge i det samme miljø. De beslutter sig for at bruge hinandens talenter og skabe et band, som sætter ord på de forbrydelser, der finder sted i deres by.. Banden kaldes N.W.A. og udvikler sig langsomt fra at være musik spillet på lokalstationer til at være rytmer og lyrik, der går hele verden over.

Det første som springer i øjnene er filmens komplette helhed, som på mange punkter opridser alle de nødvendige elementer i historien uden at kede tilskueren ihjel. På director’s cut-udgaven er filmen 2 timer go 45 minutter, hvilket er utroligt langt for en biografisk film. Men taget i betragtning af N.W.A.’s turbulente historie, så er det en meget passende mængde materiale.

Gruppens 5 medlemmer får hver deres gyldne øjeblikke i filmen, og man føler på intet tidspunkt, at noget bliver udeladt i forhold til gruppen og de enkelte individers udspring herfra. Filmen går i dybden med ghettokonceptet og ser på den samfundsmæssige lag, der gjorde sig gældende for de unge rødder i datidens Compton. Her kommer man helt tæt på den skræmmende kriminelle realitet, og indser, at det ikke blot er fantasifuld lyrik, men derimod tekster lige fra hjertet når N.W.A. kommer på banen.

Filmen er hårdtslående og ikke mindst ganske nervepirrende samt fængende i sin opbygning. Man får den klassiske ‘rise and fall’-historie såvel som forløsning for visse medlemmer, og det skaber en lækker dynamik i den i forvejen meget kontroversielle gruppe. Deres mentalitet såvel som filmens udgangspunkt er gennemsyret af racepolitik, klasseforskelle og ikke mindst menneskets behov for at kunne udtrykke sin følelser. Filmen viser et solidt billede af, hvordan N.W.A. banede vejen for rappere såsom Eminem, 50 Cent, Tupac og Snoop Dogg, som alle bruger den beskidte lyrik og barske virkelighed til at udtrykke deres følelser.

Et af de mere overraskende positive elementer i filmen, er skuespillerne, som man for det meste ikke har set meget til før. Ikke nok med at de har fundet nogle unge drenge, der ligner dem, de portrætterer – de er også bragende dygtige skuespillere. O’Shea Jackson, Jr. er som snydt ud af Ice Cube, og Corey Hawkins portræt af Dr. Dre er helt eminent.

lyd5disc

Heldigvis har skaberne af filmen bevaret originalmusikken og blot ladt skuespillerne mime henover teksten – musik sunget til film af skuespillere er bestemt ikke nogen dårlig ting, men denne form for rap kræver bare den helt eminente og unikke vokal. Man kommer helt tæt på personerne og historien om deres hektiske liv, hvilket bliver leveret råt for usødet og uden alt for mange politiske aspekter blandet ind i sammenhængen.

Samlet set er Straight outta Compton en overraskende underholdende biografisk film, som går tæt på en af tidens mest kontroversielle grupper. Filmen åbner op for både deres energiske popularitet, men går også ned og kigger nærmere på de små intriger, kriminelle aspekter og ikke mindst racemæssige og miljømæssige problemer, der opstår, når en gruppe unge rødder fra Compton bryder frem i verden.

Straight-Outta-ComptonPIC2

video4halfdisc

Billedet leveres i nogle solide billeder, som fokuserer meget på mørke og dystre nuancer i starten, hvorefter blikket vendes med storhedstiden i glamourøse billeder og farverige oplevelser. Filmen bruger meget det visuelle til at fortælle historien, og det spiller en stor rolle i filmens underholdningsfaktor. Koncertoptagelserne overfor de hjemlige scenarier er blevet finpudset til perfektion, og hele den billedemæssige klipning giver en solid tempopræget og ikke mindst professionel film på mange punkter.

Når man har med en musik-biografisk film at gøre, så kommer det ikke som nogen overraskelse, at lyden skal sidde lige i skabet. Heldigvis er lydredigeringen på denne udgivelse helt eminent, og giver nyt liv til de klassiske rapsange med lidt mere finpudsede kvaliteter. Dialogerne er glasklare og den fornemme symbiose mellem bas og diskant giver den nødvendige intensitet i filmens alvor. Hele filmen er gennemsyret af ghettokulturen og underlægningsmusikken sørger også for at bevare mentaliteten og atmosfæren fra Compton. Samlet set en eminent lydside.

samlet4½

Anmeldelse skrevet marts 2016.

Anmeldelsen er lånt af BioJensen.