X-Men: Days of Future Past

I en ikke så fjern fremtid er mutanterne, nej faktisk hele menneskeheden næsten udryddet. Mutanterne har i de sidste mange år været på flugt fra sentinelerne, robotter der blev udviklet i de tidligere 70’ere for at udrydde mutanterne. Det er robotter der kan tilpasse sig enhver modstanders evne de skulle møde og derved udslette dem. Derfor ser mutanterne de kun har en chance tilbage for at overleve, og det der skal gøres er at sende en tilbage i tiden til år 1973 og hvem er bedre en selveste Wolverine (Hugh Jackman)?

Her skal han genforene den unge professor Charles Xavier (James McAvoy) og Magneto (Michael Fassbender) i en tid hvor deres fjendskab var på deres hidtil højeste. Nu har de en mission, stop Mystique (Jennifer Lawrence) så forskeren Oliver Trask ikke får fat i hendes dna og kan bygge sentinelerne og dermed kan de stoppe krigen inden den starter. Der er bare en ting gammelt fjendskab vil altid ligge i overfladen og vente på at komme frem igen.

1 (2)

X-Men: Days of Future Past er den syvende film i serien om mutanterne, hvis man ikke vil tælle den forrige film med The Wolverine. Som man kan gætte sig ud fra titlen kun handlede om ham. Med denne film har vi fået Bryan Singer tilbage i instruktør stolen, efter han forlod X-Men filmene efter at have instrueret de to første film. Med hans indflydelse i denne her film har han været med til at franchisen i denne film serie er på sit absolut højeste. Franchisen er steget stødt for hver film men med denne stiger den nok en hel del og derfor er der også allerede annonceret hele tre film mere med mutanterne. Med denne film har Bryan Singer taget X-Men filmene til nye højder, det er nok den bedste der er lavet til dato. Da den er fyldt med action, humor, tidsrejser, en smule kærlighed og selvfølgelig både nye og gamle bekendte.

3 (2)

X-Men: Days of Future Past er ikke bare endnu en Hollywood film der bare er der for pengene, eller det er den også men denne film har dybde og karisma ikke bare en film du ser og glemmer fem minutter efter. Her er man grebet af spænding hele tiden pga tidspresset som der nu er, og det kan godt være den er lidt snørklet og kompliceret denne film. Men alligevel er den så medrivende at du glemmer tiden omkring dig og til sidst sidder du bare med et fjollet smil på læben og det første ord du lukker ud er Wow, for du sidder allerede og tænker på hvornår du kan tillade dig at sætte den på igen.

Bryan Singer har gjort et stort stykke arbejde med at strikke historien sammen, og har også formået at skrue det hele sammen så selve billedet i filmen bliver optimal. Der er nogle steder hvor man godt kan se der virkelig er lagt hjerte og sjæl i arbejdet, for der er virkelig nogle scener der er som en vild orkan, der er man bare nød til at holde fast i det nærmeste der er ellers bliver du væltet omkuld. Der er så mange flotte scener hvor du bliver lamslået og siger dette bliver ikke bedre, og 30 sekunder efter sidder du med åben mund og polypper imens Pentagon er under angreb også er det lige pludselig den bedste scene i filmen.

2 (2)

Men selvfølgelig har skuespillerinden Jennifer Lawrence, en god del af æren for at det bliver så vellykket en film, og jeg er personligt vild med James Mcavoy som den unge og bange Xavier der har fået sit hjerte knust og bare gerne vil lide for sig selv. Men ellers er skuespillerækken imponerende med gamle ansigter som, Halle Barry, Hugh Jackman, Sir Patrick Stewart, Sir Ian McKellen, til de nye som James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Ellen Page, og Game of Thrones stjernen Peter Dinklage som forskeren Oliver Trask.

En film jeg endnu ikke har fået armene ned over og nok er nød til at se igen hurtigst muligt. Så hvis du er Marvel og X-Men fan så snyd ikke dig selv find den frem og smid dig på sofaen og bliv underholdt.

Film:5 out of 6 stars (5 / 6)
Ekstra:5 out of 6 stars (5 / 6)