World On Fire

Hvad skal man med endnu en TV-serie, der foregår under 2. verdenskrig? Er vi ikke snart fremme ved at ha’ afsøgt enhver lille afkrog af det historiske tema? Nej, tværtimod. Efter min mening giver det ualmindeligt go’ mening løbende at afsøge tiden dengang for at samle tankegods til os i de efterfølgende generationer, så vi – forhåbentlig – kan lære noget.

Nu er ”World On Fire” ikke så dybsindigt eller filosofisk anlagt. Tværtimod holder serien et fint fokus på almindelige menneskers oplevelser, udfordringer og tragedier. Og så er der alligevel et par pointer, som kun sjældent har fået nævneværdigt fokus.

Serien følger fra forår/sommer 1939 flere familiers liv og hverdag i Polen, Tyskland og England. I Polen er man fulde af fortrøstning om, at de polske soldaters mod og kampgejst nok skal slå de tyske tropper tilbage, hvis det skulle komme til et angreb. Alternativt er man overbeviste om, at engelske og franske styrker nok skal komme til undsætning. I Tyskland bliver en fabrikant, der står uden for nazistpartiet presset til at rette virksomheden ind under partilinien og samtidig forsøger han og konen desperat at holde den epilepsiramte datter skjult for det nazistiske eutanasi-program (eutanasi = medlidenhedsdrab). I England følger man dels en familie fra den højere middelklasse, hvor sønnen Harry opholder sig i Polen, før krigen bryder og dels en arbejderfamilie, hvor datteren Lois finder sammen med Harry. Der er lige den hage, at Harrys mor ikke mener, at Lois er et passende parti, så tilbage i Polen lader han sig forlede til et bekvemmelighedsægteskab med Kasia for at redde hende ud af landet. Ikke helt ukompliceret, da Lois viser sig at være gravid – med Harry.

Den historiske baggrund kan dermed siges at være ridset op med bred pensel. Det skal derfor også nævnes, at der er sidehistorier, som supplerer fint. Der er den amerikanske korrespondent Nancy, spillet af Helen Hunt, som oplever det tyske overfald på Polen på nært hold og som derefter under censur rapporterer fra Tyskland. Der er Nancys bror, som er læge på et hospital i Paris, hvor han har et forhold til Albert, en sort jazzsaxofonist. Og så er der ikke mindst Lois’ far, der er glødende pacifist og som derfor har sin kvaler med at få virkeligheden til at hænge sammen med idealismen. Sean Bean spiller denne sammensatte rolle med indlevelse og overbevisning.

Dialogen er fornem, ikke mindst fordi tyskere taler tysk og polakker taler polsk. Det er nu en gang en tand mere overbevisende, når sproget passer til den historie, der bliver fortalt. Så er det også en smule lettere at bære over med de lidt for ’tilfældige’ konstruktioner i plottet. For eksempel hvor Nancy tilfældigt kører gennem en skov tæt på grænsen til Polen og på afstand ser tyske soldater tvinger fanger til at iføre sig polske uniformer for straks derefter at skyde dem.

Historien bliver fortalt med en fornem og efter alt at dømme autentisk billedside. Man kommer tæt på personerne – også når de befinder sig midt i dramatiske begivenheder som evakueringen af britiske og franske soldater fra Dunkirk.

Den første sæson af ”World On Fire” slutter med en klassisk cliffhanger, så der er tydeligt lagt op til endnu en sæson. Faktisk forlyder det da også, at der er skitseret hele 6 yderligere sæsoner. Hvis serien fortsat holder det høje niveau, så skal jeg såmænd nok sidde klistret til skærmen.

  • Original Titel: World on Fire – Season 1.
  • Instruktør: Chanya Button, Adam Smith, Andy Wilson, Thomas Napper.
  • Skuespillere: Jonah Hauer-King, Julia Brown, Helen Hunt, Sean Bean, Zofia Wichlacz.
  • Genre: Drama, Krig.
  • Spilletid: 7 timer 0 min.
  • Udgiver: ITV Studios Home Entertainment.
  • Produktionsår: 2019.
  • Censur: 15 år.
  • Anmeldt af: Carsten Skov.
  • Findes på: Streaming (DR TV frem til 1. april, 2021).
  • Release: 20. marts, 2020.
  • Se mere på: IMDb (åbner i nyt vindue)
  • Billeder: © ITV Studios Home Entertainment

Sæson:4 out of 6 stars (4,0 / 6)
Billede:4 out of 6 stars (4,0 / 6)
Lyd:5 out of 6 stars (5,0 / 6)