• Skuespillere: Jason Statham, Bingbing Li, Rainn Wilson, Cliff Curtis, Winston Chao, Ruby Rose, Page Kennedy, Robert Taylor, m. fl.
  • Genre: Action/Horror/Sci-Fi.
  • Spilletid: 1 timer og 53 min.
  • Udgiver: Warner Bros Pictures.
  • Release: 17. december, 2018.
  • Findes på: Blu-Ray / 4K UHD Blu-Ray / DVD.

Jason Statham kæmper mod en gigantisk forhistorisk haj i filmen ‘The Meg’ og selvom det lyder lidt plat, så er der alligevel kommet en flot undervands thriller ud af det, hvor man ikke kan lade være med at tænke på ‘Jaws’ eller ‘Deep Blue Sea’.

‘The Meg’ følger et hold af marine-biologer, der er på vej ned til et hidtil ukendt område af Marianergraven, i en mission på at opdage nye områder af Stillehavet. Men dybet gemmer også på en ældgammel fare, en Megalodon, en gigantisk 20 meter forhistorisk haj, som videnskaben havde troet var uddød for millioner af år siden er nu på vej op. For at stoppe dyret tilkaldes dykkeren Jonas Taylor (Jason Statham), der tidligere har konfronteret monstret og hvor alle troede han var sindssyg. Nu må Taylor kæmpe en kamp mod en fjende, hvor han er nederst i fødekæden.

Monsterfilm med bid!

‘The Meg’ er ikke nogen ny ide, historien er baseret over Steve Altens roman af samme navn. Jon Turteltaub der tidligere har stået bag ‘National Treasure’ har instrueret ‘The Meg’ og resultatet er ganske vellykket, hvis man selvfølgelig er til denne slags monsterfilm. Historien er simpel, ligetil og uden det vildeste manuskript, nogle ville måske kalde det hjernedød underholdning – Men det er heller ikke pointen. Der hvor ‘The Meg’ virkelig forstår at brillierer er på dens special-effect og dem er der mange af.

Flotte special-effekter

‘The Meg’ er faktisk nok den flotteste hajfilm jeg har set, men med et kæmpe budget burde den også være noget ud over det sædvanelige. De mange flotte scener både under og ovenvande er både flot filmet og mange gange også stærkt klaustrofobisk udførte. Skuespiller præstationerne er ikke i verdensklasse, men Jason Statham formår altid levere varen, når det drejer sig om action og i ‘The Meg’, kommer han til at stå ansigt til hans hidtil værste fjende. Vi er dog langt fra på niveau med ‘Jaws’, der er i en klasse for sig selv. Men det er stadigvæk med humoren intakt og den er der heldigvis masser af i filmen, hvilket er superfedt.

Hvis man møder ‘The Meg’ på dens egen præmisser, så ville de fleste nok føle sig vældig godt underholdt. Den levere masser af action og spænding og er det perfekte valg, hvis man gerne vil se en monsterfilm med bid i.

Effekter:6 out of 6 stars (6,0 / 6)
Ekstra:2 out of 6 stars (2,0 / 6)

Tusind tak til Warner Bros. / Pr Nordic.