• Udvikler: Daedalic Entertainment.
  • Udgiver: Daedalic Entertainment.
  • Format: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch.
  • Antal spillere: 1.
  • Censur: 16 år.
  • Testet på: PS5.

Tag på eventyr med drengen Geron i byen Andergast og oplev magien i det flotte historie-drevet spil ‘The Dark Eye: Chains of Satinav’. Denne anmeldelse kigger nærmere på spillet, der dog udkom tilbage i 2012, men som stadigvæk er aktuel, da efterfølgeren ‘The Dark Eye: Memoria’ lige er udkommet. Spillet er netop udgivet til Playstation. Vi har testet spillet på Playstation 5.

© Daedalic Entertainment

‘The Dark Eye: Chains of Satinav’ følger den unge forældreløse dreng Geron, der er blevet opfostret af den lokale fuglefanger i byen Andergast. Desværre er han ude i kulden, hos resten af byens befolkning – der helst ikke vil have noget at gøre med ham, da han som barn blev forbandet af en ondskabsfuld ”Seer”. Men da man begynder at finde byens beboere døde, med deres øjne plukket ud af krager. Må den unge fuglefanger tage affærer, det bringer ham ud på en farefuld rejser, i kampen for at finde sandheden bag og redde byen.

© Daedalic Entertainment

‘Chains of Satinav’ er udviklet af den tyske udgiver Daedalic Entertainment, der efterhånden har skabt mange vellykkede spil, i den samme stilart som ‘Chain of Satinav’. Ligesom Telltale Games har gjort det med ‘Game of Thrones’, så er spillet lave som en virtuel eventyrbog, hvor man får fortalt en god historie bare i spilform.

De flotte tegninger er godt integreret i historien og virker både dragende, samtidig med at de giver masser af stemning. Man kan virkelig godt mærke, at der er gjort meget ud af at skabe en magisk eventyrs-univers, der fanger spillerens opmærksomhed. Lyden er samtidig godt tilpasset til spillet og komplementere billedesiden godt, de steder hvor der ikke er stille.

© Daedalic Entertainment

Generelt set er The Dark Eye: Chains of Satinav’ en spændende virtuel rejse, der virker både fangende og interessant at spille. Det har en god historie og man har selv mulighed for at bestemme nogle af valgene man tager undervejs. Det var normalt ikke et spil jeg selv havde købt, men det er bestemt værd at spille hvis man godt kan lide simple historie-drevne spil. Kan varmt anbefale det, til alle eventyrlystne sjæle.

Gameplay:5 out of 6 stars (5,0 / 6)
Grafik:4 out of 6 stars (4,0 / 6)
Plot:5 out of 6 stars (5,0 / 6)