• Genre: Action/Eventyr/Sci-Fi.
  • Spilletid: 2 timer og 7 min.
  • Udgiver: Paramount Pictures.
  • Produktionsår: 2009.
  • Release: 8. September, 2016.
  • Findes på: 4K UHD Blu-Ray / Blu-Ray / DVD.

Star Trek kan i år fejrer 50 års jubilæum, og med den rekord grænser den op til at være et fænomen, der har haft stor indflydelse på science-fiction universet. J.J. Abrams fik i 2009 æren for at genoplive det berømte historie om Captain Kirk, Spock og resten af besætningen på U.S.S. Enterprise, med filmen Star Trek.

Gene Roddenberry skabte Star Trek universet helt tilbage i 1966, hvor serien blev sendt på CBS, og kørte mange sæsoner efter. Der blev også lavet flere spillefilm, der dengang viste hvad man var i stand til at lave, med efter vores standard temmelige primitive effekter.

Star Trek tager os med på eventyr, ombord på rumskibet U.S.S. Enterprise der krydser fjerne galakser i universet. Men da romulanen Nero (Eric Bana) kommer for at tage hævn over føderationen, må de to rivaler Kirk (Chris Pine) og Spock (Zachary Quinto) samarbejde for at stoppe ham fra at skabe total kaos og ødelæggelse i universet. Det bringer hele den nye besætning ud på en farefyldt færd, og hvor nye grænser skal krydses.

ST2009-1

Selvom J.J. Abrams Star Trek film er tilbage fra 2009, har vi alligevel valgt at anmelde den. Både på grund af Star Treks 50 års jubilæum, men også på grund af at filmen er udkommet på 4K Ultra HD Blu-Ray. For dem det ikke er inde i teknik er 4K Ultra HD et nyt format, der betyder at filmene har fire gange højere billed kvalitet sammenlignet med Full HD. Lyden er også digitalt forbedret og understøtter Dolby true og det nye lydformat Dolby Atmos, som nogle biografer også understøtter.

Det er lykkedes J.J. Abrams at give Star Trek helt nyt liv og skabe en film fyldt med spænding, eventyr og masser af humor undervejs. Med moderne brug af computer effekter, står Star Trek universet bedre og mere realistisk end nogensinde. Skuespillet er i top, selvom hele holdet stort set er helt nyt, tæller de nye hovedrolle indehavere både Chris Pine, Zachary Quinto, Jo Cho, Simon Pegg, Zoe Zaldana, Eric Bana, Karl Urban og Anthon Yelchin. Allesammen har de været med til at skabe en film, der lever op til forventningerne og endnu mere. Der er ikke noget negativt at sige om selve filmen, den er i bedste Gene Roddenberry ånd, og indeholde at hvad man kan forvente af en moderne Star Trek film.

ST2009-2

Når det kommer til 4K Ultra HD Blu-Ray versionen af filmen, skulle man tro at billed kvaliteteten var i topklasse, det er desværre ikke tilfældet da man ofte oplever støj og utydelige scener, en ting der ikke burde være tilfældet med film der ligger på mellem 200-300 kr pr.stk. Det er skuffende når man tænker på at filmen kun er fra 2009 og er blevet opdateret til det nye format. Her er virkelig plads til forbedringer på dette punkt, så den er ikke værd at bruge penge på, specielt når man tænker på at dem der skal købe den forlanger det ypperste af billedkvalitet, og at markedet for 4K Ultra HD Blu-Ray endnu er forbeholdt, dem der har brugt mange penge på udstyr.

Fake-4K-Banner

Film:6 out of 6 stars (6,0 / 6)
Billede:2 out of 6 stars (2,0 / 6)