Planetside 2

Spil-Anmeldelse-Skabelon

Planetside 2 er en MMOFPS som er udviklet af Sony Online Entertainment, der også står bag titler såsom Everquest, Star Wars: Galaxies og DC Universe Online. Planetside 2 er opfølgeren til det første Planetside som også var udviklet af Sony online Entertainment og var et af de første MMOFPS nogensinde. Spillet er også som hovedregel gratis at spille, det som man kalder “free-to-play”, hvilket betyder at det dog har ting man kan købe for penge. Der er dog intet der kan købes, udover kosmetiske ting, som ikke kan unlockes gennem spillet efter nok gameplay.

Virker bekendt, også alligevel ikke

Gameplayet fungerer meget i stil med andre online FPS såsom Battlefield og call of duty, men er dog måske ikke helt ligeså responsivt. Dette er nok et logisk resultat af den server belastning der kommer af at have op til 2000 mennesker på et enkelt map fremfor de ca 10-64 som de førnævnte titler præsterer. Planetside 2 brillierer med sin størrelse alene, med flere hundrede, måske endda op til et par tusinde folk kæmper om kontrol over kontinenter, for 3 unikke faktioner. Og spillet bliver virkelig levende når man blandt flere hundrede mennesker sammen presser imod et fjendligt forsvar med tanks, fly og andre diverse transportkøretøjer. Med det sagt er Planetside 2 ikke særligt god til at forklare sine unikke mekanikker, og kunne klart forbedres med en lidt mere dybdegående tutorial. Samtidig er der en negativ side af størrelsesordenen af slagene, i og med at man selv kan gøre meget lidt. Spillet fungerer klart bedst i samarbejde med andre spillere igennem grupper som Squads eller Platoons, eller i de ingame klaner, eller Outfits som de kaldes. Så hvis man foretrækker at køre lone-wolf stilen, så vil Planetside 2 nok enten være skuffende, eller svært at sætte sig ind i. Ydermere kan mange af køretøjerne og flyende være ret tricky at kontrollere i starten, eftersom alle fly håndterer som en underlig blanding af et jetfly og en helikopter. Det hjælper heller ikke at vejgreb tilsyneladende er et meget fremmed begreb for alle køretøjerne.

11

Hvorfor er det lige vi er her?

På trods af spillet selv ikke just fortæller sin historie gennem spillet, medmindre man ser bort fra en kort beskrivelse af de 3 faktioner når man laver sin karakter, så har spillet en historie der giver lidt baggrund til hvem de tre faktioner er, og hvorfor de er i krig. Spillet foregår flere hundrede år ude i fremtiden hvor jorden bliver regeret af en stor republik ved navn The Terran Republic. Efter en ekspeditionsforce bliver strandet på en planet ved navn Auraxis, pga ormehullet som ekspeditionen rejste igennem kollapsede bag dem, blev der opdaget en masse begravet fremmed teknologi. En mindre sekt begyndte at sprede sig gennem ekspeditionen, som mente at denne teknologi fra disse antikke rumvæsener (ledt af et væsen ved navn Vanu) var nøglen til menneskets fremtid. Republikken var dog uenig og holdte en del restriktioner på forskningen af teknologien, blandt mange andre ting, for at holde styr på ekspeditionen med en jernnæve. Efter et stykke tid begyndte en gruppe, bakket op af diverse kooperationer at protestere mod Republikkens unødvendige magtbrug. Protester blev til oprør, og til sidst endte det med at protestgruppen ved navn The New Conglomerate erklærede krig imod republikken. Kort tid efter erklærede Vanu sekten krig imod alle der gik imod deres trosretning og synspunkter, og erklærede sigselv som værende The Vanu Sovereignty. Det er en relativt interessant historie bag, det er bare en skam man ikke ser mere, eller for den sags skyld noget til den i selve spillet, da det er virkelig et område der kunne være med til at give spillet en mere unik karakter.

Sikker på det her ikke er Halo?

Grafikken i spillet er såmænd okay, nogenlunde på niveau med de andre store spil som kommer ud for tiden, det er dog ikke i nærheden af spil som f.eks. Crysis. Dette er blandt andet pga mængden af spillere og ting der kan foregå på samme tid. Spillets framerate kan dog ofte være i den lave side, både pga den processorintensive natur af MMO’er, men også fordi spillet ikke er specielt godt kodet til multikernede processorer. Resultatet af det er så at man med en PC der ligger i en pris omkring et 5 cifret beløb kan have problemer med at holde sig over 40 billeder i sekundet i de helt store slag. Designmæssigt er det relativt lignende mange andre sci-fi spil, og på nogen punkter kan man især se store sammenligninger med f.eks. Halo. Især alt udstyr som soldaterne hos Vanu Sovereignty har bærer mange ligheder med Halos Covenant, med hovertanks og laservåben. Dog skal det siges at der er gjort et godt stykke arbejde i at gøre de tre faktioner visuelt anderledes. Med Vanu’s meget fremtidige look, Terran Republic med et relativt clean, fremtidigt/militaristisk look, og New Conglomerate’s look som mere eller mindre er Golfkrigen i det 22. århundrede. De forskellige maps er også ret unikke, med forskellige klimaer og tærrener som ofte kræver forskellige strategier, og de forskellige baser er med til at give et meget godt futuristisk look til spillet.

12

Orkestre, techno og Rock n’ Roll

Generelt set er lydbilledet godt, selvom meget af det nemt kan blendes sammen i en masse eksplosioner og skud der bliver affyret en masse overalt omkring en. De fleste våben lyder godt, og har ofte en unik lyd fra våben til våben, så man cirka ved hvad man bliver skudt af, der er dog nogen våben der lyder lidt tamme (dette er dog kun i ret få tilfælde). Der er tydeligvis blevet gjort i at give de tre faktioner sit eget unikke lydbillede, eftersom alle våben og køretøjer lyder forskelligt (bortset fra de køretøjer som de har tilfælles). Ydermere er soundtracket rigtigt godt med til at give de tre sider, ret forskellige stilarter, med store orkestre til Terran Republic, elektronisk techno til Vanu Sovereignty og rock/country til New Conglomerate.

Pros:

-FPS på en størrelsesorden som intet andet spil kan matche

-Fantastiske muligheder for fedt strategisk teamplay

Cons:

-Til tider ustabil client.

-Dårlig tutorial.

-Ikke godt til solo spillere.

-Begrænset plot/historie

Konklusion:
Efter at have brugt omtrent et år på det her spil, må jeg ganske enkelt indrømme at der ikke findes et spil lig Planetside 2, men at det nok på ingen måde vil tiltage alle. Det faktum at slagene aldrig stopper, og ens eget personlige bidrag måske er begrænset fordi man er en lille del af noget stort, kan måske (forståeligt nok) være knapt så fedt for nogen. Men hvis man kan finde en klan at spille med kan jeg ikke andet end at foreslå i det mindste at give Planetside et forsøg, så længe man har en maskine der kan køre det, for der findes ikke noget lig det.

Gameplay:6 out of 6 stars (6,0 / 6)
Plot:3 out of 6 stars (3,0 / 6)
Grafik:5 out of 6 stars (5,0 / 6)