Ark: Survival Evolved

dgd

Efter at have gået sin sejrsgang på PC, er action-eventyret Ark: Survival Evolved, nu endelig kommet til konsollerne. Overlevelses spillet giver rig mulighed for at udforske ukendte øer og lære at overlevelse, i stærkt fjendtlige omgivelser. Så er spillet værd at bruge sine penge på, det kommer vi nærmere ind på i denne anmeldelse. Ark: Survival Evolved er udviklet af selskabet Studio Wildcard, der i samarbejde med Instinct Games, Virtual Basement og Efecto Studios, har skabt en ny type overlevelses spil der lader spilleren komme helt ud på kanten, der hvor basal overlevelses teknik er altafgørende for dit videre fremskridt i spillet.

1
Gameplay:

Første gang man starter Ark: Survival Evolved, befinder man sig på en sandstrand og man kommer allerede fra start, til at opleve øens vilde liv. Her hersker et helt nyt økosystem med dinosaurer, rendende rundt og modsat dinosaurerne, føler man sig selv som en truet race der med sine første spæde skridt, skal finde ud af hvordan man overlever dette nye farefyldte verden. Den farefyldte verden, gør at man skal finde, de mest basale overlevelses metoder frem, og derfor gælder det først og fremmest om at få bygget en hytte, så man er i sikkerhed, eller i hvert fald i forhold til vejret. Derfor begynder der at gå Minecraft i spillet, man skal naturligvis skaffe materialer som træ og sten for at bygge sin hytte. Man starter med simple ressourcer og undervejs og i takt med man stiger i level, får man muligheden for at bruge mere holdbare materialer, som eksempelvis metal.

Jagten på føde er en anden basal nødvendighed, her kommer våben til deres ret og man kan dræbe mindre dyr, får at skaffe kød og skind. Meget af spillet går på alt skaffe, de nødvendige ressourcer og overleve, så man kan blive stærkere. Dyr son dinosaurer kan tæmmes og bruges som kæledyr og transportmidler. Det kræver dog at man først vinder over dem i kamp og efterfølgende fodre dem, til måleren på skærmen er fyld.

2
Grafik:

Ark: Survival Evolved har en ganske fornuftig grafik, som kører i 1080P (Fuld HD), man kunne godt have ønsket en 4K rendering, men det har nok ikke været muligt, specielt på PS4 Pro hvor vi har testet spillet. Men da Ark: Survival Evolved er en tung sag og kører, specielt online, hvor der ofte sker mange ting på skærmen. Kan noget godt tyde på at PS4 Pro til tider har svært ved at håndtere, de mange input. Her kommer vi også til spillets svaghed, ofte lagger grafikken meget når man spiller online. Om dette skyldes konsol eller servere, kan være svært at svare på, men det har været et problem flere gange under testen. Her har det været en udfordring, nogle gange at kører spillet gnidningsfrit og da spillet er et online overlevelses eventyr, er det en skam det ikke er bedre optimeret. Man kan selvfølgelig godt spille single-player, men det bliver hurtigt kedelig. Så det er tydeligt at Studio Wildcard hat tænkt det som online-spil.

3
Konklusion:

Ark: Survival Evolved er et godt forsøg på at skabe, et overlevelses spil der drager paralleller til både forhistorisk tid og samler moderne teknologi i et alternativt univers. Det giver spillet en måde at skille sig ud fra, lignende spil på. Når det så er sagt, savner man dog noget mere variation i spillet, det bliver hurtigt trivielt, da det ofte er de samme ting man skal gøre for at komme videre. Så føles det bare kedeligt, hvert fald hvis man ikke spiller online og det er her spillets akilleshæl er, for meget lag ødelægger lidt helhedsindtrykket. Man kan håbe at det bliver rettet, da spillet har mange gode intentioner der bare mangler at blive finpudset.

Gameplay:4 out of 6 stars (4 / 6)
Plot:3 out of 6 stars (3 / 6)
Grafik:4 out of 6 stars (4 / 6)