• Instruktør: David F. Sandsberg.
  • Skuespillere: Zachary Levi, Mark Strong, Asher Angel, Jack Dylan Grazer, Adam Brody, Djimon Hounsou, m. fl.
  • Genre: Action, Eventyr, Komedie.
  • Spilletid: 2 timer og 12 min.
  • Release: 12. august, 2019.
  • Findes på: DVD, Blu-Ray, 4K UHD.

Marvel kan bare noget med superhelte, noget de gang på gang har formået at visse, når de blander action, humor og superhelte i en cocktail af en ganske stærk kaliber. Det samme kan man ikke sige om konkurrenten DC, der forsøger at gøre Marvel kunsten efter, dog er dette i de fleste tilfælde fejlet og filmene har ikke leveret et resultat, der er deres superhelte værdige. Det samme er desværre tilfældet, med deres nyeste bud på en superhelte film i form af ‘Shazam!’.

En ny superhelt

‘Shazam!’ handler om den unge Billy Batson, der gennem flere år har forsøgt at finde sin forsvundne mor. Problembarnet der konstant er på brud med loven, ender dog i en plejefamilie, hvor han danner stærke bånd med sine ”søskende”. Men en skønne dag bliver Billy tilfældigt udvalgt til verden nye frelser af en troldmand, der giver ham superhelte kræfter, når han siger ‘Shazam!’. Han bliver dog hurtigt nød til at lære sin nye identitet af kende, for i manegen lurer superskurken Dr. Silvana (Mark Strong) – der har planer om at erobre verden med sin magi.

David F. Sandsberg (Lights Out, Annabelle: Creation) har stået for instruktionen af ‘Shazam!’ der ligger noget fra den type film man normalt kender ham for. Baseret over DC-Comics tegneserien af samme navn, prøver ‘Shazam!’ ihærdigt, at levere en spændende historien, til trods for ikke at have ret med at byde på.

Virker langsommelig

Det er tydeligt at ‘Shazam!’ skal sælges på at være en mindre seriøs superhelte film end andre film fra DC, som for eksempel ‘Batman’ og ‘Superman’. Men det hele føltes bare mere som en børnefilm, der holdes nede på et lavere niveau end den kunne have været. Scenerne virker ofte platte og forudsigelige og selvom de forsøger at gøre dem humoristiske, falder det bare som igennem. Det hele bliver bare hurtigt søvndyssende og langsommeligt, når man gennem det meste af filmen, skal se Billy Batson bruge sin superhelte kræfter på at fjolle rundt.. Det er sjovt i starten, men kunne godt være kortet ned i filmen.

På skuespilsiden er Mark Strong ganske glimrende i rollen som superskurken Dr. Silvana, han har en vis karakter, som han også tidligere har vist i ‘Kingsman’ filmene. Zachary Levi har også sine komiske momenter i rollen som ‘Shazam!’, det er dog ikke nok til at gøre ham, til en spændende superhelt i længden. Special effekterne i filmen er nydelige, det er dog ikke på højde med mange af de øvrige DC-film. Når alt kommer til alt så er ‘Shazam!’, en film der egner sig fint til en hyggelig aften foran flimmeren. Man skal bare ikke regner med at den bryder nye højder.

Billede:6 out of 6 stars (6 / 6)

Tusind tak til Warner Bros. Pictures / Pr Nordic.