• Udgiver: CBS Television Studios, Paramount Home Entertainment.
  • Produktionsår: 2018
  • Anmeldt af: Carsten Skov
  • Release: 28. november,2019.
  • Findes på: Amazon Prime, Netflix, DVD og Blu-Ray.
  • Se mere på: IMDb (åbner i nyt vindue).

Jeg må blankt indrømme det. Star Trek-universet har jeg kun fulgt lejlighedsvis. Det betyder, at jeg fra tid til anden er dumpet tilfældigt ned i et handlingsforløb og har manglet forhistorie og kendskab til figurer, deres baggrund, motiver osv. Dette denne oplevelse lurer også med ”Star Trek: Discovery – Season 2” … og så alligevel ikke helt så meget som tidligere.

Mandskabet på U.S.S. Discovery er draget ud for at følge op på nødsignaler fra U.S.S. Enterprise. I den forbindelse overtager Kaptajn Christopher Pike kommandoen for nærmere at undersøge syv mystiske røde signaler og et væsen, der bliver kaldt Red Angel. Mandskabet kommer på svære prøvelser i jagten på meningen med og oprindelsen af disse hændelser, altimens Michael Burnham tumler med sin fortid, da hendes bror, Spock, dukker op efter lang tids adskillelse.

© Paramount Home Entertainment.

Denne anden sæson er i den overordnede Star Trek-saga placeret et par århundreder efter den atomkrig, der har lagt jorden øde men 10 år før den oprindelige serie med kaptajn James T. Kirk og Spock, spillet af legendariske Leonard Nimoy.Det er dermed en fortælleteknisk udfordring at skulle skabe spænding i handlingen, når seerne ved, hvad der følger efter, men det lykkes faktisk ganske glimrende.

Serien fokuserer på at opnå forståelse mellem og indsigt over for fremmede verdener og civilisationer samt ikke mindst på familie, kærlighed og tab. Karakterudviklingen spiller derfor en stor rolle i de handlingstråde, der flettes ind i og ud af hinanden undervejs gennem sæsonens 14 episoder. Centralt står Ethan Peck i rollen som Spock, der ved sæsonens start er blevet indlagt på et psykiatrisk hospital med beskyldninger om at have dræbt 3 læger. Sonequa Martin-Green giver i rollen som Spocks søster, der ellers havde besluttet at lægge afstand til ham, et spændende mod-/medspil til Spock.

© Paramount Home Entertainment.

Der er tale om en TV-produktion, hvilket til dels mærkes i kameraføring og special effects. Det er således en spøjs og visuelt ikke helt overbevisende situation, hvor figurerne – der kommer fra forskellige arter og planeter – pludselig kun kan tale deres oprindelige sprog, fordi den universelle oversætter – om det er hardware eller software, der er tale om, står hen i det uvisse – er gået på fejl. Heldigvis kan fejlen udbedres, så de snart kan tale engelsk med hinanden igen. Eller den situation, hvor Stamets synger beroligende for Sylvia før hun skal have implanteret en chip – og sangen er David Bowies ”Space Oddity”. Skal man sætte en generelt kritisk finger på dialogen, så må det være, at den er lige lovligt proppet med teknisk snik-snak. Altså begreber og vendinger, der skal lyde teknisk, men som er mere fyld end substans.

© Paramount Home Entertainment.

Discoverys mandskab repræsenterer på den anden side netop videnskabelig vished over for det uforklarlige, det overnaturlige. I episoden ”New Eden” når Discovery frem til planeten Terralysium, der er befolket af efterkommere af overlevende fra 3. verdenskrig, der rasede på Jorden 200 år før. Med sig fra planeten får Kaptajn oplysninger om personer og begivenheder for århundrederne frem mod seriens nutid. Oplysninger, som han karakteriserer som galaksens dødehavsruller.

”Star Trek: Discovery – Season 2” holder liv i seriens univers, føjer nye spændende facetter til figurerne og det historiske forløb. Et bekendtskab, der bestemt kalder på at fulgt nærmere – hvilken man i første omgang kan gøre ved at dykke ned i sæsonens ekstramateriale i form kommentarspor, slettede scener med mere.

Billede:3 out of 6 stars (3,0 / 6)

Tusind tak til FOX Paramount Warner Home Entertainment / PR Nordic