Paradiset

Hvad angår TV-krimier er det som regel de engelske med hovedpersoner, der er mere tænksomme end aggressive, der bliver mine favoritter. Plot, dialog og miljøbeskrivelser ’taler’ simpelt hen mere til mig end typiske amerikanske serier. Til gengæld ligger der også et væsentligt krydderi i historier, der bevæger sig uden for veludtrådte bymiljøer som for eksempel i London, Oxford og Edinburgh. Det er måske også én af grundene til, at jeg faldt over i den finsk/spanske serie ”Paradiset” på DRTV.

En finsk familie bliver fundet myrdet på den spanske solkyst. Den snart pensionsmodne efterforsker Hilkka Mäntymäki bliver sendt sydpå for at deltage i opklaringen i det finske miljø i Fuengirola. Hun bliver sat til at arbejde sammen med Andrés Villanueva og samtidig konstateres flere dødsfald. Der tegner sig snart en forbindelse mellem dødsfaldene, der synes at have forbindelse til begivenheder i Finland for adskillige år siden.

Hilkka og Andres får fornemmelsen af, at de bliver modarbejdet af Andres’ chef, Corea. Denne har måske – måske ikke – en finger med i spillet i et større ejendomsinvesteringsprojekt på solkysten. På afstand af hjemlandet skal Hilkka desuden forsøge at støtte sin mand, der lider af tiltagende demens og sin datter, en ambitiøs kunstner, der står foran en vigtig udstilling.

Plottet har mange lag og hovedpersonerne er tilsvarende sammensatte med forskellige former for følelsesmæssige ’lig’ i lasten. Mellem Hilkka og Andres opstår der med tiden mere end almindelig sympati og Hilkka forsøger på baggrund af loyalitet over for manden en markant aldersforskel i forhold til Andres – at holde følelsesmæssig afstand til Andres … men nej.

Både finske og spanske skuespillere er castet glimrende til deres roller. Det sproglige og kulturelle sammenstød mellem Finland og Spanien ligger mere eller mindre diskret i baggrunden serien igennem. En omstændighed, der næsten er et lige så vigtigt spændings moment som plottet. Tilbage står derfor kun et mikroskopisk kritikpunkt. Det er svært at følge med i den finske dialog, når man lige skal et smut ud for at hente en kop kaffe og ikke længere kan se underteksterne …

• Original Titel: Paratiisi (Paradiset).
  • Instruktør: Marja Pyykkö.
  • Skuespillere: Fran Perea, Riitta Havukainen, Kaija Pakarinen, Hilla Pekkarinen, Maria Romer.