‘Catch-22’

© Hulu

Anden Verdenskrig har ofte været omdrejningspunktet, i mange film og serier og selvom begivenhederne fandt sted, for over en menneskealder siden er der dog stadigvæk mange stærke historier at fortælle. ‘Catch 22’ er en af disse spændende historier, der fortæller en dramatisk og fascinerende historien om en flyver eskadrille og mændene i uniformen. Serien er skabt af Luke Davies og David Michod.

‘Catch 22’ er baseret over den klassiske Joseph Heller roman, der tilbage i 1970 blev filmatiseret af Mike Nichols, filmen blev dog ikke så stor en succes som man kunne have håbet på. Her små 50 år senere er ‘Catch 22’ så endelig blevet taget op igen, denne gang som tv-serie med seks spændende afsnit af cirka en times varighed.

Farlige bombemissioner

I ‘Catch 22’ følger vi en amerikansk flyver eskadrille, der er udstationeret på den lille ø Pianosa i middelhavet. Anden Verdenskrig raser på det sidste vers og daglige bombemissioner med livet som indsat er hverdagskost for flyver drengene, der også kæmper en kamp mod daglig konflikter og bureaukratiske ordre der skal adlydes.

George Clooney står som producer bag serien og han har også selv instrueret de første to afsnit af serien. Desuden spiller han rollen som den strikse officer Scheisskopf, der med militær præcision skal træne flyver drengene, så de kan håndtere presset både psykisk og fysisk. En rolle der klæder George Clooney godt og man kan tydeligt mærke, han er en erfaren skuespiller, der kan sit håndværk.

Svært at komme udenom ‘Catch-22’

Serien rummer desuden masser af unge talenter, der passer godt ind som piloter i det amerikanske luftvåben under Anden Verdenskrig. Christopher Abbott spiller kaptajn John Yossarian, der som individualist forøger at beskytte sit eget liv, ved at flygte til nærmeste hospital. Planen om at slippe fra krigen, er dog ikke sådan at komme udenom, da en regel ‘Catch 22’ forhindre hans flugt fra virkeligheden. Det er også værd at nævne Kyle Chandler som oberst Cathcart, en mand med andre passioner end militæret og som lader sig friste, med udsynet til solmodne italienske tomater og oliven – selvom der resulterer i hæleri med militært isenkram.

‘Catch 22’ er blanding af komedie, satire og alvor, den formår at samle krigens håbløse rædsler i en et stykke filmkunstskab, der holder seeren limet til skærmen. Den byder på solidt skuespil, som også var tilfældet med ‘Band of Brothers’, selvom den ikke tager sig selv så seriøst. Samtidig føles scenerne i serier rigtig godt eksekveret og det smukke middelhavs landskab i Italien er gudeskønt at opleve på denne måde.

© Hulu
  • Original Titel: Catch-22.
  • Skaber: Luke Davies, David Michôd.