Bäckström

Hvad skal producenterne af svenske krimiserier dog gøre, når Beck er gået på pension, demens-ramte Wallander har trukket sig tilbage – og endnu en sæson med Jacob Oftebro som Hamilton er undervejs? Jamen, så griber man da bare ud efter endnu en litterært grundigt gennemprøvet figur – Leif G. W. Perssons Bäckström – og sætter ham i billeder.

Evert Bäckström er en arrogant, selvoptaget, diktatorisk, korrupt men også stærkt fokuseret og målrettet politikomissær. Han har smerter i sin følelsesmæssige fortid, er tilknappet i sit kærlighedsliv og har samtidig status som kendis-TV-stjerne i en programserie om politiets opklaringsarbejde.. En sammensat og langt hen ad vejen ikke særligt sympatisk figur. Det giver en persontegningen nogle spændende nuancer, som Kjell Bergqvist i titelrollen i høj grad formår at give troværdigt liv.

Historien har mange tråde. En dreng, Edvin, som er nær ven af Bäckström, finder et kranium på en skærgårdsø. Under arbejdet med at finde ud af, hvem den døde var, giver drengen et påfaldende præcist bud, oplært som han er af Bäckström. Snart bliver trådene til et bestemt dødsfald under tsunamien i Thailand år før, der samtidig kan kobles til ejendomsspekulation, tegnet op. Dertil kommer forholdene i den spejderlejr, som Edvin var taget med på, da han fandt kraniet, og hvor lederen styrer spejderne med stram militær orden.

Bäckström går sine egne veje, ikke altid med sin overordnedes anerkendelse og slet ikke med alle kollegers billigelse. Der er da også flere handlingstråde, der handler om … ’at få ram’ på Bäckström. Billedsiden følger svensk krimitradition ganske nøje. Figurerne har mulighed for at træde i karakter, både når det gælder de store brede penselstrøg og små finurlige detaljer. Desuden bliver miljøerne både i Sverige og Thailand tegnet realistisk og stemningsmættet. Leif G. W. Perssons figur har faktisk tidligere været produceret som serie, geografisk placeret i Portland, Oregon, til amerikansk TV. Serien blev imidlertid droppet igen efter bare én sæson. Den nye indspilning er antydet trukket ’hjem’ til Sverige, hvor titelrollens sammensatte karakter måske gør sig bedre.

Denne anmeldelse er skrevet efter de 4 første af seriens 6 afsnit. Der er så småt ved at tegne sig spor, som Bäckström – hvor umulig hans aktuelle situation end måtte være – nu har 2 afsnit til at følge op på. C More lægger et nyt afsnit ud hver mandag, så jeg må væbne mig med tålmodighed lidt endnu for at få seriens kulmination med. Endnu en svensk TV-krimi, javel, men hvor er den skruet godt sammen.

• Original Titel: Bäckström (C MORE Original).
  • Skaber: Leif G. W. Persson.
  • Skuespillere: Kjell Bergqvist, Agnes Lindström Bolmgren, Livia Millhagen, Filip Berg, Peshang Rad m. fl.