The Shawshank Redemption

© Warner Bros.

Der er ikke noget opsigtsvækkende nyt i det grundlæggende plot i ”The Shawshank Redemption”. En mand bliver sendt bag tremmer for 2 drab. Han påstår at være uskyldig – og han må gå så grueligt meget igennem, før konklusionen i filmens slutning. Hvor mange andre varianter trækker i retning af banal action, udmærker denne variant sig ved fornem og vedkommende karakterudvikling. Plottet, der er baseret på en novelle af Stephen King, folder sig smukt ud i et roligt tempo, selv om de 2 timer og 22 minutter skal dække et handlingsforløb på mere end 20 år.

© Warner Bros.

Tim Robbins spiller den forknytte bankmand, Andy Dufresne, der trods ihærdige udsagn om uskyld bliver dømt skyldig i drabet på sin kone og hendes elsker. Han bliver sendt til Shawshank-fængslet, hvor han skal forsøge at begå sig blandt forhærdede forbrydere, der – som Ellis Boyd ‘Red’ Redding, filmens fortæller og omdrejningspunkt, en rolle, der er lagt i trygge og aldeles overbevisende hænder hos Morgan Freeman – hver 10. år har mulighed for at anmode om prøveløsladelse. Filmen stiller også skarpt på den angst og utryghed, der tynger Brooks, en fange, der faktisk opnår at blive prøveløsladt.

© Warner Bros.

De indsattes hakkeorden viser sig straks ved indsættelsen, hvor der bliver indgået væddemål om hvem af de nyankomne, der først bryder grædende sammen. Resultatet viser med al ønskelig tydelighed, hvor kontant og effektiv magtforholdene er mellem vagter og indsatte. Staklen, der bryder først sammen, bliver gennembanket af vagterne, indlagt på infirmeriet og dør den første nat.

Andy fortrækker ikke en mine. Tværtimod vækker det Reds nysgerrighed og respekt. Et forhold, der holder og styrkes filmen og de godt 20 år, som handlingen strækker sig over, igennem.

Du har måske set filmen. Hvis ikke, så under jeg dig bestemt at ha’ den til gode. Det er fornemt skuespil, fornemt filmet og med et cast, der giver rollerne liv og i den grad kryber ind under huden på publikum. I denne udgave får du et fint udvalg af supplerende materiale om skuespillerne, instruktøren – og om branchen, der til at begynde med havde tvivl om filmens gang på jord – men som efter godt 2 millioner stemmer er endt med at ligge nr. 1 på IMDbs Top 250.

© Warner Bros.

Det er også ganske interessant at høre, hvordan det forud for optagelserne blev vurderet noget nær umuligt at omsætte Stephen Kings novelle til en seværdig film. King selv var overrasket over og aldeles tilfreds med oplægget og det interessante valg af Morgan Freeman til at spille Red … der er irer.

Nyd figurerne, tidsbilledet og Andys små, stille revolutioner i fængelslivet i Shawshank. Og se gerne filmen igen og igen. Den ka’ absolut bære det.

• Original Titel: The Shawshank Redemption.
  • Instruktør: Frank Darabont.