IT Chapter 1 og 2

© Warner Bros.
Stephen King gys genoplivet

De fleste gyserelskere har set IT, som er den velkendte TV miniserie fra 1990 i 2 afsnit, baseret på novellen fra 1986, skrevet af den verdenskendte gyserforfatter, Stephen King, der igennem tiderne har forfattet fortællinger som er blevet til klassikere i gyserfilmens verden. Grunden til at historien er blevet genoplivet så mange år efter, skyldtes at der i TV serien fra 1990 ikke var plads til al den gys som det er muligt at putte ind når der er tale om en film, fordi at der dengang var en anden tilgang til hvad der burde sendes i TV og for at miniserien dengang kunne optages var det nødvendigt at skrue lidt ned for charmen, men ved at ændre mediet til det store lærred kom der pludselig nye muligheder og her blev grundlaget skabt for disse to film. Filmene skal ses som sammenhængende, ligesom at miniserien dengang var en sammenhængende fortælling.

© Warner Bros.
Who Derry’s?

I chapter 1 besøger vi den lille by Derry i 1989, hvor børnene begynder at forsvinde på brutal vis og her opdager en gruppe af dem der normal er holdt udenfor, at der er en sammenhæng med tidligere forsvindinger af Børn. Det leder dem hen til klovnen Pennywise som er alt andet end for børn og nu er det op til den lille brogede flok at holde sammen og finde ud af, hvordan de får stoppet børnemordene i byen Derry.

© Warner Bros.
I Derry dare you?

I chapter 2 befinder vi os i 2016 hvor alle de børn som boede i Derry dengang Pennywise var på spil, er flyttet. Alle på nær Mike. Da Mike en aften finder ud af at Pennywise er tilbage er det op til ham at få fat i de andre, sådan at de kan komme hjem og ære det løfte de gav som børn om at hvis Pennywise slog til igen, ville de slå ham ihjel. Men de fleste har bevidst lagt de horrible oplevelser bag sig og tanken om at skulle tilbage er ikke noget som huer nogen af dem, men det er nødvendigt hvis Pennywise skal besejres én gang for alle.

© Warner Bros.
For meget og for lidt

Det er tydeligt at mærke at de forbedrede special effects bestemt har gjort sit til at det er en fed oplevelse og langt hen ad vejen er det en god om fortolkning til det store lærred, men når det så er sagt, så har den også fået måske en tand mere end den kunne klare for den falder hen i B-film kategorien og var den kommet ud som ny nu og uden sin forhistorie, så havde den ikke fået alverdens omtale og det er en skam når nu især del 1 af miniserien er en oplevelse der stadig løber flere voksne koldt ned ad ryggen. Her kan man roligt sige at udtrykket ”less is more” gør sig gældende, for her er sket lidt det samme som da de lavede den japanske ”the Grudge” i amerikansk version, hvor at den blev langt mindre skræmmende og det er i særdeleshed en skam når nu det var det modsatte der var hensigten.

© Warner Bros.

I Chapter 2 er det så modsat som om at der er skruet ekstra ned for chokeffekter og det får den til virke langtrukken og det er svært at holde fokus. Med fare for at lyde som en gyserens Guldlok, så ender de med at stikke for meget i hver sin retning til at den balancerede oplevelse kommer frem og det i allerhøjeste grad en skam når nu udgangspunktet var så fabelagtigt som det var. De er udmærket som underholdning og er man ny i gyset’s verden kan de sikkert noget, så er man grøn og gerne vil underholdes så fungerer de ganske fint, men de skriver ikke historie på nogen måde desværre.

• Original Titel: IT og IT Chapter 2.
  • Instruktør: Andy Muschietti.
  • Skuespillere: (Chapter 1) Jaeden Martell, Jeremy Ray Taylor,Sophia Lills, Finn Wolfhard, Chosen Jacobs, Bill Skarsgård m.fl.