A Cinderella Story: Christmas Wish

© Warner Bros.

Det kunne ellers være en spændende ide at tage fat i et tudsegammelt eventyr og placere det i noget, der kan betegnes som en nutidig kontekst. Folkeeventyret om Askepot kan faktisk spores tilbage op imod 1.000 år tilbage i tiden, men hvordan mon det fungerer, når det bliver placeret i en ikke nærmere defineret amerikansk storby blandt teenagere med singer-songwriter-ambitioner, coffee-to-go, internet og så videre?

© Warner Bros.

Kat Decker, spillet af Laura Morano, er en håbefuld sanger og sangskriver, der op mod – og nogle få måneder før sin 18-års fødselsdag – tjener en smule penge til dagen og vejen som nisse i et jule-forlystelsesetablissement. Hun oplever stor støtte og opbakning til sin store drøm om kunstnerisk gennembrud fra veninden Isla. Til gengæld har hun udtalte kvaler med sin ualmindelige trælse stedmor Deirdre – der arbejder ihærdigt på at formøble arven efter Kats far inden hun fylder 18 – og dennes alt andet end kløgtige og charmerende døtre.

Kat snubler på et tidspunkt med favnen fuld af to-go-drikkevarer, som hun spilder ud over skoene på en fyr, der passerer hende med sin kæreste. Kats stedmor og stedsøstre har travlt med filme Kats fald for at lægge det på Instagram, så de lægger ikke mærke til det glimt i øjet, som Kat og skoenes ejermand straks udveksler, inden hans kæreste hanker op i ham og haster videre.

© Warner Bros.

Herfra må Kat gå så grueligt meget igennem inden hun ved et storslået bal hos milliardæren Terence Wintergarden, som er far til den unge mand, Dominic, spillet af Gregg Sulkin, der fik griset sine sko til. Stedmoderen og hendes to døtre har snydt sig ind til festen men bliver bortvist, så kærligheden mellem Kat og Dominic kan blomstre uhindret.

Historien er på den måde så ganske tyndbenet, som en romantisk julefilm skal være for at glide hurtigt uden konfliktstof at betydning til eftertanke. En række sange og dansenumre bidrager til den overordnede lethed. Man kunne så bare have ønsket sig skuespillere, der kunne udstråle en smule mere karakter end tilfældet er. og en kameraføring, der i højere grad kunne ’fange’ historiens dynamik. Endelig savner den musik, som hovedpersonen skal forestille at have som grundlag for sin drøm om kunstnerisk karriere, charme og professionel lethed til at løfte pointen.

© Warner Bros.

Er filmen værd at se? Tjah, instruktøren Michelle Johnston leverer med denne sin tredje film kalorielet jule-tidsfordriv til streaming- eller DVD-markedet, der er er hurtigt set – og hurtigt glemt.

• Original Titel: A Cinderella Story: Christmas Wish.