Tolkien

© 20th Century Fox

Dette drama går bag om den pen, der skabte de storslåede fortællinger om ”Hobbitten” og ”Ringenes Herre”. Hvad var det, der lå til grund for det fantastiske univers, som har fascineret læsere og siden hen biografgængere verden over?

”Tolkien” har rettet fokus mod John Ronald Reuel Tolkiens unge år fra barndommens trængsler med en syg mor, der gjorde sit bedste for at klare sig med to drengebørn. Da hun dør, bliver drengene placeret i forskellige plejefamilier, inden de havner hos en Mrs. Faulkner, der ud over drengene også har den unge Edith Bratt i sin husstand. Den unge kvinde er først og fremmest ansat til at spille klaver – som baggrundsmusik i Mrs. Faulkners bedsteborgerlige hjem. Tolkiens fokuserede interesse for sprog, for ords betydning, syntaks og struktur bliver fint beskrevet i filmen. En interesse, der på den ene side kunne gøre ham til et nemt mobbeoffer, men som på anden side giver ham mulighed for at finde sammen med andre medstuderende i TCBS – Tea Club, Barrovian Society – i etablissementet Barrow Stores.

© 20th Century Fox

Filmen bruger som udgangspunkt ikke store armbevægelser til at tegne figurerne. Tolkien står som en i grunden stilfærdig person, der sætter begreber som ærlighed, integritet og loyalitet højt, ikke mindst på 1. verdenskrigs blodige slagmarker. Scenerne herfra bliver malet. I filmens slagscener bliver referencerne til Tolkiens senere værker visualiseret lige firkantet nok med røgskyer, der skifter form til drager og ridende soldater, der vises som sorte riddere.

© 20th Century Fox

Tolkiens forhold til Edith Bratt udvikler sig nobelt, med mange samtaler, hvor Edith giver spændende indspark og inspiration til Tolkiens studier og kreative sprogudfoldelser. Fader Morgan – spillet fint og diskret af Colm Meaney – har før hans mors død har lovet hende at følge den unge mands udvikling. Han ser særdeles kritisk på forholdet, både fordi hun forstyrrer Tolkiens studier og fordi hun oven i købet af protestant. De to unge mennesker glider delvist fra hinanden. Edith når endda at blive forlovet til anden side, men de kan ikke glemme den gensidige kærlighed. Edith bryder forlovelsen og bliver gift med Tolkien i 1916 – og i årene fremover får de 4 børn sammen. På sin vis er det i store træk det udvendige drama om Tolkiens formative år. Dertil skal dog lægges betydningen af Tolkiens forbindelse med professor Wright – fornemt spillet af Derek Jacobi – der sporer den ihærdige unge mand ind på studier af kombinationen af historie og klassiske sprog.

© 20th Century Fox

Nicolas Hoult fremstiller med stor sandsynlighed historisk korrekt en noget lavmælt titelrolle. Spændingen i figuren er imidlertid vanskelig at sætte i billeder. Ved at rette fokus mod den romantiske spænding mellem Tolkien og Edith er der desuden desværre foretaget et afgørende fravalg af Tolkiens forhold til katolicismen. Tolkien skal således have insisteret på, at Edith skulle konvertere til katolicismen – hvilket hun så gjorde … modvilligt. Den finske instruktør Dome Karukoski leverer samlet set et fint tidsbillede af England før, under og efter 1. verdenskrig. Farver og detaljer går op i en stemningsfuld helhed med en kameraføring, der fremhæver figurernes karaktertræk. Og man ender såmænd at blive en smule klogere på, hvilke personlige og intellektuelle, der ligger bag historierne fra Midgård. Vil man have et mere fyldestgørende billede af forfatter og forfatterskab, skal man imidlertid læse videre andre steder på egen hånd.

• Original Titel: Tolkien.
  • Instruktør: Dome Karukoski.
  • Skuespillere: Nicholas Hoult, Lily Collins, Colm Meaney, Kallum Tolkien, Craig Roberts, Harry Gilby, Laura Donnelly, Guillermo Bedward, Pam Ferris, m.fl.