Spioner på Missioner

© 20th Century Fox

Animations-parodi på James Bond. Hm … Det er måske ikke genrebestemmelse, der i sig selv trækker det store publikum til. Hvis der dertil lægger, at det er Blue Sky Studios, der står for produktionen, så er nok en del, der løfter øjenbrynene og viser interesse. Det er jo dem, der har haft stor succes med Ice Age-filmene, ikke mindst introerne om det til stadighed uheldige egern Scratt.

© 20th Century Fox

”Spioner på missioner” er bygget op om den umådeligt selvsikre og -glade superagent Lance Sterling og den nørdede ungersvend Walter Beckett, der som hengemt yngstemand i efterretningstjenestens videnskabelige værksteder står bag produktionen af diverse mildt sagt usædvanlige gadgets. Henholdsvis Will Smith og Tom Holland har lagt stemmer til de 2 figurer i originaludgaven.

© 20th Century Fox

Lance begiver sig målbevidst ind i tilholdsstedet for en hemmelig japansk våbenfabrikant og uskadeliggør undervejs den ene ikke særligt kløgtige vagt efter den anden for til sidst at udløse en håndgranat, der med en sky af glimmer får alle til at falde i svime over hologrammer … af kattekillinger. Et udslag af Walters bestræbelser på at gøre verden bedre uden at gøre brug af vold, men Lance fyrer Walter på stedet.

Tilbage i hovedkvarteret bliver Lance anklaget for en forbrydelse, som han ikke har begået og desperat opsøger han Walter, der ved et uheld forvandler Lance til en due. Bag anklagerne mod Lance står Killian, der af personlige årsager bærer stærkt nag mod Lance. Han kan skifte udseende og fysisk form, så det er faktisk Killian, der ses som Lance på de videoklip, der bliver brugt som beviser mod Lance.

© 20th Century Fox

Man skal ikke lede efter mening med eller saglighed i filmens pseudo-videnskabelige mumbo jumbo. Det hører med til filmens hektiske tempo – og til mulighederne for at fortælle en fantasifuld historie i animationsformatet. Der skal nok en voksen til for at fange de mange referencer til James Bond og til Tarantinos Kill Bill. Til gengæld er der fuld fart på filmens effekter. Det helt store scoop er dog den gennemgående skæve humor og ikke mindst stemmerne bag Lance og Walter i originaludgaven, om end der er gjort et hæderligt forsøg på at ’fordanske’ stemmerne i det danske lydspor.

© 20th Century Fox

Der er mange grin undervejs, store som små. Jeg sidder dog tilbage med en fornemmelse af, at Blue Sky ikke helt har fundet den nerve og det figurgalleri, der når på højde med Ice Age-filmene.

• Original Titel: Spies in Disguise.