Days of Thunder

Days of Thunder’ tager os en tur til Nascar verdenen, med tempofyldte bilræs og Tom Cruise som talentfuld vovehals i denne hæsblæsende historie af manden bag ‘Top Gun’. Filmen er netop udkommet i en ny restaureret version på 4K UHD Blu-ray.

Tom Cruise spiller hovedrollen som Cole Trickle, der er både ambitiøs og talentfuld og stræber efter at vinde, hver gang han sætter sig bag rattet i sin Nascar. Cole møder den legendariske holdleder og bildesigner Harry Hogge (Robert Duvall), der ønsker han skal deltage i den store Winston Cup ved Daytona. Men da en alvorlig ulykke opstår og er tæt på at sætte en stopper for hans karriere, er gode råd dyre. Han må nu genfinde troen på sig selv, sine evner og det mod der kræves for at være en succesfuld Nascar kører.

‘Days of Thunder’ er instrueret af Tony Scott, der nogle år tidligere også stod bag kult-filmen ‘Top Gun’. Det er tydeligt at det er samme hold, der har lavet filmen, som også stod bag ‘Top Gun’. Historien er meget ens i opbygningen med ‘Top Gun’, med en uerfaren der skal bygge sig selv op fra grunden. Her er det bare racerbiler frem for jagerfly der bruges.

Dermed ikke sagt at ‘Days of Thunder’ er nogen dårlig film, for den har bestemt mange gode øjeblikke. Syntes specielt konflikterne bag, de rivaler Cole Trickle og Rowdy Burns, tilføjer filmen både spænding og intriger der giver filmen er grobund for god handling. Men også forholdet mellem Cole og Harry Hogge der fra starten af ude af kontrol, men at de lærer samarbejde efter ulykken.

‘Days of Thunder’ er på mange måder en film, der står lidt i skyggen af ‘Top Gun’ og det er egentligt en skam, da den har mange gode kvaliteter. Det var bestemt dejligt at se denne 90’er perle i nye klæder på 4K UHD blu-ray. Desværre virker det ikke til at filmen er blevet særligt godt restaureret, da der ofte er meget støj i billedet.

• Original Titel: Days of Thunder.
  • Instruktør: Tony Scott.
  • Skuespillere: Tom Cruise, Nicole Kidman, Robert Duvall, Randy Quaid, Cary Elwes, Michael Rooker, John C. Reilly . m.fl.